Cirkus Gaming belyser mekanismer
Hur får man barn och ungdomar medvetna om vilka mekanismer som gör att de vill lägga pengar på spel? Det är något arvsfondsprojektet Cirkus Gaming arbetar med.
‒Vi jobbar med att lyfta frågan vad ett hälsosamt spelande kan vara. Vi säger inte att vi har alla svaren. Vi har en pusselbit och andra har andra bitar och tillsammans kan vi skapa en hel bild som gör att barn och unga kan skapa ett hälsosamt spelande och må bra, säger projektledare Ida Strannerud.
Projektet drivs av Flamman Socialt förebyggande centrum och riktar sig till barn och ungdomar mellan nio till tjugo år.
Flamman startade som en mötesplats för unga i Malmö och har med åren vuxit till en bred verksamheten med fokus på socialt förebyggande insatser för barn och unga. Redan för flera år sedan började de arbeta med spelfrågan då de stötte på problematik med ungdomar som spelade bort stora summor pengar och det är genom den verksamheten som Cirkus Gaming vuxit fram.
Projektet syftar till att anordna mässor i olika städer där barn och unga, vuxna och yrkesverksamma, bjuds in för att möta olika aktörer som arbetar med spel. Som en del av projektet har man även workshops för barn och unga som anpassas efter deltagarnas ålder.
Spel om pengar har smugit sig in även på arenor där barn och ungdomar befinner sig säger Ida Strannerud och Cirkus Gaming arbetar med att belysa vad är det i spelet som gör att jag vill klicka på den här knappen?
‒Det vi vill och strävar efter är att ge barn och ungdomar verktyg för att undvika ett spelande som inte är hälsosamt. Och hon poängterar att det inte är någon form av behandling utan kunskapsspridning för både föräldrar och barn och ungdomar som spelar.
Under projektets tre år hoppas man på att Cirkus Gaming når tiotusentals digitalt genom forum, sociala medier, webbsida, medier och nätverk.
Under projekttiden kommer de även ta fram lättillgängligt material om hur spel om pengar och datorspel växer samman. Men också om vad ett hälsosamt spelande kan vara, riktat till unga, vårdnadshavare och yrkesverksamma.
Vad händer just nu i projektet?
‒Vi håller på att planera vår första mässa som ska hållas här i Malmö. Här ska vi bjuda in barn och ungdomar och en massa aktörer inom spel och e-spelvärlden, säger Ida.
Mässan Cirkus Gaming är del av projektet och kommer även anordnas i andra städer. Med mässan vill man visa allt det roliga som finns inom spelvärlden och även ge barn och ungdomar kunskaper om vad i spelen som triggar vissa beteende. Till exempel ljud av pengar som plingar eller ljus som blinkar, som gör att man kanske vill lägga pengar för att till exempel komma vidare i ett spel.
‒Det vill vi ska kunna visas på ett roligt och underhållande sätt så att de själva kan komma fram till varför de agerar som de gör ibland.
Vad hoppas ni ha uppnått när projektet är slut? Vilka resultat vill ni uppnå.
‒Att vi har gett verktyg till barn och unga så att de har förutsättningar att själva skapa ett hälsosamt spelande där spel är just något positivt och roligt. Vi vill också lyfta frågan kring ansvar kring dessa frågor så att man som förälder vet vart man kan vända sig om ens barn har ett problematiskt spelande. Och så klart hoppas vi att våra mässor blir välbesökta och att alla som kommer dit känner att de fått ut något av det.
Den första Cirkus Gaming mässan hålls i Malmö den 13 februari 2020.
Arvsfonden finansierar projekt som stärker digital spelkultur
Arvsfonden har beviljat stöd till flera projekt som syftar till att stärka den digitala spelkulturen. Med fler föreningar som ägnar sig åt digital spelkultur ökar tillgängligheten till en aktivitet där alla kan delta på lika villkor oavsett ålder, kön eller funktionsförmåga.
Har din förening en nyskapande idé om att stärka den digitala spelkulturen för barn, unga och/eller personer med funktionsnedsättning? Då kan Arvsfonden vara en möjlig finansiär.
Vad gäller för att ansöka om pengar