Street Business ger ökade möjligheter till egen försörjning
Projektet Street Business, som drivs av organisationen Coompanion Stockholm, ska utveckla nya produkter och tjänster som hemlösa personer ska kunna sälja i syfte att få stärkt självförtroende och ökade möjligheter till egen försörjning.
Hur kom ni på idén till ert projekt?
– Människor mår bra av att vara efterfrågade, behövda, av att ha ett jobb och ett sammanhang. Vi såg att det fanns så otroligt lite jobb för människor i hemlöshet och/eller aktivt missbruk i Stockholm jämfört med i andra storstäder. Efter att först ha gjort en omvärldsanalys ville vi testa om några av idéerna från andra länder vore möjliga att genomföra i Stockholm, säger Fredrik Bergman som är projektledare för Street Business.
Vad händer just nu i projektet?
– Under våren 2020 har vi varit ganska golvade av coronapandemin. Många människor runt oss är multisjuka, så vi blev tvungna att sätta nästan allting på paus. Men nu har vi sakta börjat att resa oss. Stadsvandringarna är igång på nytt. Och vi säljer återigen blommor och skogsprodukter. Modellagenturen letar uppdrag, berättar Fredrik Bergman.
Vad har projektet att möjliggjort för Stockholm?
– Det viktigaste är att vi fått igång ett socialt kooperativ i Stockholm som på olika sätt omvandlar talanger och kompetenser hos Stockholms hemlösa till inkomster och omgivningens respekt, säger Fredrik Bergman.
Kan du nämna några resultat som ni uppnått hittills?
– 38 människor fanns på vår lönelista efter första året. Det kändes väldigt bra. Sen är det roligt att vi fått en bredd, fått i gång så många olika verksamheter, förklarar Fredrik Bergman.