Barn får hopp och handlingskraft för hållbar utveckling
Det globala målet 12 i Agenda 2030 handlar om att säkerställa hållbara konsumtions- och produktionsmönster. Projektet Omskaparna tar fram en metod som syftar till att skapa hopp och handlingskraft för en hållbar värld hos barn i åldrarna 9–12 år genom kreativt utforskande.
Sveriges Konsumenter fick idén till Omskaparna när de drev ett annat arvsfondsprojekt, Stilmedveten, där de såg ett behov hos yngre barn att få prata om hållbarhetsfrågor.
- Ett Omskaparprojekt är ett kreativt skolprojekt för elever i årskurs 4-6 där elever, lärare och kulturaktörer tillsammans lär och skapar på nya sätt, för en hållbar värld, säger Elin Sandström som är projektledare för Omskaparna.
Projektets metod består av två delar:
· Lektioner och studiebesök som leds av elevernas lärare.
· Skapandeträffar tillsammans med en professionell kulturaktör. Kulturaktörens medverkan i ett Omskaparprojekt kan skolorna finansiera med Kulturrådets Skapande skola-bidrag.
På gång i projektet
Just nu är projektet i färd med att testa sitt utbildningsmaterial (lärarhandledning, elevmagasin och kulturaktörshandledning) och metodupplägg för ett Omskaparprojekt på skolor runt om i Sverige.
- Vi utbildar också kulturaktörer och lärare som är nyfikna på att lära sig om vår metod för att de ska kunna erbjuda Omskaparprojekt till elever i sin kommun/skola. Kurserna ger vi online just nu på grund av corona, berättar Elin Sandström.
Nästa steg blir att marknadsföra Omskaparprojektet ännu bredare så att elever, lärare och kulturaktörer i hela landet upptäcker metoden och vill bli Omskapare.
- Vi vill att lärare, elever, kulturaktörer och skolhuvudmän ska hitta till oss på www.omskaparna.se där vi har samlat allt material och all inspiration som behövs för att både söka och genomföra Omskaparprojekt – och det är gratis! På så sätt hoppas vi att det kommer genomföras många Omskaparprojekt även efter projekttidens slut, säger Elin Sandström.
Större framtidstro
Hittills har 150 elever i sex klasser genomfört Omskaparprojekt i Färgelanda, Huddinge, Nacka och Stockholm. Eleverna har tillsammans med tio professionella kulturaktörer utforskat hållbarhetsfrågor genom bildkonst, musik, drama, clown, hantverk och akrobatik.
- Våra utvärderingar visar att såväl lärare, elever som kulturaktörer som deltagit i projekten har blivit lite mindre oroliga inför framtiden och känner lite mer framtidshopp än tidigare. De säger också att de känner ett stort engagemang för att bidra till en hållbar utveckling och att de kan använda sig av kreativitet och skapande för att nå det, säger Elin Sandström.
Den bästa upplevelsen hittills i projektet då?
- En stark upplevelse var att se när eleverna i Huddinge med ett gemensamt fokus lyckades genomföra sin avslutningsföreställning. Vi fick bland annat se 15 clowner sia om framtiden och meningen med livet. I Färgelanda presenterade eleverna en modell av sin framtida och hållbara stad för inbjudna lokalpolitiker i stadens konsthall, berättar Elin Sandström.
Koppling till Agenda 2030 och mål 12
Omskaparna har utvecklats utifrån syftet att skapa hopp och handlingskraft för en hållbar värld genom en metod där barn får undersöka hållbar utveckling och omställning genom kreativt skapande. Som en del av detta får eleverna utforska hur vår konsumtion påverkar världen i stort och hur vi kan tänka, göra och relatera på nya sätt för att skapa en mer hållbar värld.
- En framtid som inte äventyrar kommande generationers hälsa och välbefinnande bygger på att vi ställer om, att vi gör på andra sätt redan nu. Och vi behöver samarbeta för att lyckas, säger Elin Sandström.
Arvsfonden uppmärksammar Agenda 2030
Under år 2020 uppmärksammar vi Agenda 2030 genom att varje månad lyfta projekt som finansieras av Arvsfonden och har kopplingar till de globala målen.