Kulturskolan i Rimbo får stöd med drygt 5,7 miljoner kronor från Arvsfonden för projektet MUMIK

23 september 2021

Projektet MUMIK (Mentorsutveckling Med Integrerad Kulturverksamhet) syfte är att alla oavsett funktionsvariationer ska ges möjlighet att aktivt delta i, och utvecklas inom olika kulturaktiviteter. Målet är att möta den stora efterfrågan på medverkan inom dans, sång, musik och teater, genom att varaktigt bredda utbudet inom daglig verksamhet.

– Det känns underbart att få ta emot beskedet att vår ansökan har beviljats. Nu kan vi äntligen nå ut till en grupp som av olika anledningar inte fått ta del av kulturskolans utbud. MUMIK är ett häftigt projekt och vi kommer kunna ha roligt och lära oss massor under resans gång. Nu ser jag fram emot att dra igång planeringen tillsammans med våra samarbetspartners, säger Bengt Hilding, ledare Kulturskolan i Rimbo.

Målgruppen är i huvudsak unga personer som har en LSS-insats/daglig verksamhet inom kommunen samt elever i Kulturskolan. Kulturskolan i Rimbo, IF Roslagen SOL (Special Olympics) och Vårdbolaget Tiohundra ska med hjälp av Rimbo Kulturscen som mötesplats, bland annat arbeta fram en musikal.