Hittarps IK får stöd med drygt 3,8 miljoner kronor från Arvsfonden för projektet Gatulag

7 april 2022

Projektet ska utveckla och etablera en modell med gatulag i Helsingborg. Det handlar om att använda fotboll som hjälp för att skapa en bättre vardag och ökad motivation till arbete/studier för personer med psykisk ohälsa och drog- eller alkoholmissbruk.

– Vi är oerhört tacksamma för att Arvsfonden väljer att stötta Gatulaget vilket ger en trygghet och förutsättningar för att skapa en hållbarhet i vårt långsiktiga engagemang och perspektiv för detta initiativ. Vi vill vara en samhällsaktör och faktiskt hjälpa människor i utanförskap vilket idrotten, och i detta fall fotbollen, är en plattform för att kunna göra. Resan är målet för de här individerna som står långt ifrån samhället såväl socialt som ekonomiskt. Vi är stolta över arbetet som just börjat och ser stor potential att växa och förstärkas över tid. Förhoppningsvis ska det här inspirera andra klubbar att starta upp gatulag, säger Fredrik Elgström, klubbchef Hittarps IK.

Projektet ska arbeta utifrån ett återhämtningsperspektiv som innebär att deltagaren är expert på sitt eget liv. Målet är att deltagarna ska leva ett meningsfullt liv trots de begräsningar som ohälsa och beroende kan innebära.

– Fotbollsstiftelsen gratulerar Hittarps IK:s Gatulag för det beviljade stödet från Arvsfonden. Tillsammans med klubb och samarbetspartners ska vi skapa en trygg arena och ge denna målgrupp möjligheter att växa och komma tillbaka till arbete/utbildning, säger Kenneth Storvik, ordföranden Fotbollsstiftelsen.