Frågor och bilagor i ansökan om effektstöd
På denna sida ser ni alla frågor som ni kommer att behöva besvara i ansökan om effektstöd. När ni förberett bilagor och svaren på frågorna, kan ni logga in i e-tjänsten för att fylla i och skicka in ansökan. Sedan kan ni söka stödet precis som våra andra stöd, när som helst under året.
Fyll i budgetmallen
I slutet av ansökan ber vi er att ladda upp projektets budget. Då vill vi att ni använder vår budgetmall. Läs våra riktlinjer för budget innan ni fyller i budgetmallen.
Avsnitt i e-tjänsten
Klicka på texten för att ta reda på vilka frågor som finns i repektive avsnitt.
Ert projekt- vad ni vill göra och varför
Allmänna arvsfondens generella villkor
Kontaktuppgifter
1. Berätta vilka ni är som söker stöd:
- Sökande organisation
- Organisationsnummer
- Eventuell avdelning eller resultatenhet
- Postadress till sökande organisation:
- c/o-adress
- Postnummer
- Postort
- Län
- Kommun
- Webbadress till sökande organisation (om er organisation har en webb)
- E-postadress till organisationen
Observera att den här e-postadressen kommer publiceras på Arvsfondens webbplats om ni får bifall på er ansökan. - Telefonnummer till organisationen
- Dina kontaktuppgifter (Du som fyller i och skickar in ansökan blir kontaktperson för ansökan. Vi kommer att skicka meddelanden och frågor om ansökan till dig.)
Ert projekt
2. Vilket arvsfondsprojekt (kallas här för grundprojekt) söker ni effektstöd för?
Skriv grundprojektets diarienummer som börjar med bokstäverna ADEL (skriv sedan löpnummer som är 1-5 siffror, ett bindestreck och årtal med fyra siffror).
Vilket projektnamn vill ni ge effektstödet?
Ni kan välja samma som grundprojektets namn eller ett annat.
Pågår grundprojektet?
Välj mellan följande alternativ:
- Ja, grundprojektet som vi söker effektstödet för pågår
- Nej, grundprojektet som vi söker projektstöd för är slutrapporterat till Allmänna arvsfonden
Om ni svarar att grundprojektet pågår får ni svara på ytterligare två frågor:
Kommer grundprojektet nå förväntade mål och resultat?
Välj det alternativ som stämmer bäst överens med det pågående grundprojektet:
- Ja
- Delvis
- Nej
Beskriv kortfattat utifrån ert svar ovan vad som uppnåtts hittills i grundprojektet.
Maximalt 2000 tecken (inklusive blanksteg).
3. Är ni som ansöker och vill använda effektstödet samma organisation som drev eller driver grundprojektet?
Fyll i er relation till projektet som ni ansöker om stöd för. (Om effektstödet ska användas av en organisation med annat organisationsnummer än den som drev grundprojektet ska ni alltså ange nej nedan.)
- Ja, vi är samma organisation som driver både grundprojektet och erfarenhetsspridningen
- Nej, vi är en annan organisation som driver projektets spridning
Om ni svarar nej ovan behöver ni även fylla i följande:
- Namn på kontaktperson för grundprojektet
- E-post till kontaktperson för grundprojektet som ni söker stöd för
- Ladda upp intyg från kontaktperson hos grundprojektet. Där förklarar deras organisation varför ni ansöker om effektstödet. Max 2000 tecken.
- Ni berättar varför er organisation är bättre lämpad än den organisation som utvecklat och genomfört grundprojektet. Maximalt 2000 tecken inklusive blanksteg.
Målgrupp
4. Vilken målgrupp är den fortsatta spridningen av projektet till för?
Här kan den som är inloggad i e-tjänsten markera projektets viktigaste målgrupp bland följande (ett svarsalternativ möjligt):
- Barn 0—11 år
- Ungdomar 12—25 år
- Personer som har fyllt 26 år och har funktionsnedsättning
- Äldre personer som har fyllt 65 år
Exempel: Här utgår exemplet från att ansökaren väljer att personer med funktionsnedsättning är den viktigaste målgruppen. Grundprojektet har utvecklat en metod för att stärka självbestämmandet för personer som har intellektuell funktionsnedsättning och som arbetar på dagligverksamhet. Arbetet med spridningsprojektet riktas framför allt till personal på dagligverksamhet, men det fortsätter bidra till ökat självbestämmande hos personer med intellektuella funktionsnedsättningar som arbetar på daglig verksamhet.
Om andra målgrupper också har nytta av projektet, markera dem här (flera svarsalternativ möjliga):
- Barn 0—11 år
- Ungdomar 12—25 år
- Personer som har fyllt 26 år och har funktionsnedsättning
- Äldre personer som har fyllt 65 år
Planering
5. Hur lång tid vill ni söka effektstöd för?
Här kan den som är inloggad i e-tjänsten markera :
- Ett år
- Ett halvår
6. När beräknar ni att spridningen av grundprojektets metoder, arbetssätt eller verksamhet ska börja?
Här kan den som är inloggad i e-tjänsten uppge ett ungefärligt datum.
7. Varför behövs ett effektstöd för att sprida grundprojektets resultat och erfarenheter?
Beskriv på vilket sätt stödet gynnar projektets målgrupp. Maximalt 2000 tecken inklusive blanksteg.
Exempel: En ny metod för arbetet med personer inom daglig verksamhet har utvecklats under vårt arvsfondsprojekt. Metoden bidrar till mer självbestämmande för målgruppen. Under det sista projektåret fanns en stor efterfrågan som vi inte haft resurser att tillmötesgå. Andra verksamheter har kontaktat oss med önskemål om utbildningar och stöd eftersom de också vill använda metoden. En större spridning av metoden skulle betyda att fler personer inom daglig verksamhet får möjlighet att öka sitt självbestämmande.
8. Hur vill ni arbeta för att sprida och förverkliga grundprojektets resultat under perioden med effektstöd?
Förklara vad ni vill göra för att sprida och förverkliga grundprojektets metoder, arbetssätt eller verksamheter. Maximalt 2000 tecken inklusive blanksteg.
Exempel: Vi fortsätter sprida metoden genom den utbildning och det stödmaterial vi redan utvecklat. Utbildningarna genomförs för personalen som arbetar på daglig verksamhet på deras arbetsplats. Personalen får fortsatt stöd genom den webbplattform och det material vi redan utvecklat. Planen är att utbilda ytterligare 15 verksamheter under den period som vi har effektstödet.
Bilagor till er ansökan om projektstöd
Er ansökan om effektstöd behandlas som ett nytt ärende med ett eget diarienummer. Även om ni har skickat in någon av nedanstående handlingar till oss i ett tidigare ärende behöver ni skicka in dem även i denna ansökan.
12. Budget
Ladda upp projektets budget som en Excel-fil. Använd vår budgetmall som finns att ladda ner under rubriken "Fyll i budgetmallen" ovan. Maxstorlek är 5 MB.
Finns avlönad personal med i er budget?
- Ja
- Nej
Om ni svarar Ja behöver ni också besvara nedanstående fråga:
Beskriv de anställdas tjänst, arbetsuppgifter och ansvar.
Max 1000 tecken inklusive blanksteg.
13. Årsredovisning
Ladda upp organisationens senaste årsredovisning eller verksamhetsberättelse med ekonomisk berättelse. Ekonomisk berättelse måste innehålla både resultat- och balansräkning. Året som årsredovisningen gäller ska framgå av filnamnet. Maxstorlek 5 MB.
Om filen är för stor för att laddas upp kan ni ange att ni kommer mejla in den till oss istället.
14. Organisationens stadgar
Ladda upp organisationens stadgar. Året som stadgarna antogs eller senast ändrades ska framgå av filnamnet. Maxstorlek är 5 MB.
Om filen är för stor för att laddas upp kan ni ange att ni kommer mejla in den till oss istället.
15. Årsmötesprotokoll
Ladda upp det senast justerade och undertecknade årsmötesprotokollet som visar att ni har genomfört årsmötet enligt stadgarna. Det ska framgå namn och eventuell funktion på de personer som är valda till styrelse och revisor. Datum för årsmötet ska framgå av filnamnet.
Är er organisation en offentlig huvudman? Ladda i så fall upp ett dokument med namn på den eller de personer som är behörig företrädare.
Maxstorlek: 5 MB.
16. Styrelsemötesprotokoll
Ladda upp det undertecknade och justerade protokollet från ert senaste från ert senaste konstituerande styrelsemöte. Protokollet ska visa den valda styrelsens sammansättning och behöriga företrädare (firmatecknare). Namn, funktion och behörighet måste framgå. Datum för styrelsemötet ska framgå av filnamnet. Maxstorlek: 5 MB.
17. Registreringsbevis (endast stiftelser)
Ladda upp ert senaste registreringsbevis från Länsstyrelsen. Styrelsens sammansättning, behöriga företrädare (firmatecknare) och adress ska överensstämma med styrelsebeslut i protokoll och uppgifterna i ansökan. Maxstorlek 5 MB.
Fråga om information
Vi ställer denna fråga som en del av vår uppföljning av kommunikationsinsatser. Ert svar påverkar inte handläggningen av ärendet.
17. Hur fick ni information om att det finns ett effektstöd för spridning av resultat från arvsfondsprojekt?
Här kan den som är inloggad i e-tjänsten välja bland följande val. Flera val är möjliga.
- Såg på Arvsfondens webbplats
- Sociala medier (Linkedin, Facebook eller Instagram)
- Möte med Allmänna arvsfonden
- Information från annan förening
- Arvsfondens nyhetsbrev
- Annat
Den eller de personer som är utsedda att vara er organisations behöriga företrädare (firmatecknare), ska signera ansökan. Det ska framgå av underlagen som ni skickar in i e-tjänsten (till exempel stadgar eller justerade protokoll) vem som ska teckna firma för er organisation. Om det är två personer som tillsammans ska teckna firma, ska båda dessa personer signera ansökan.
Om det är någon annan än du som skickar in ansökan som är behörig företrädare (firmatecknare), kommer den eller dessa personer att få ett e-postmeddelande om att ansökan kan signeras. Det är inte förrän dessa har signerat, som ansökan kommer in till vårt ärendehanteringssystem och kan börja handläggas av oss.
Är du behörig att underteckna ansökan?
Här får den som är inloggad i e-tjänsten välja mellan följande alternativ:
- Ja, jag är behörig företrädare (firmatecknare) och det räcker att jag undertecknar ansökan
- Ja, jag är behörig att tillsammans med ytterligare behörig företrädare (firmatecknare) underteckna ansökan
- Nej, behörig företrädare (firmatecknare) ska underteckna ansökan
På denna sida i e-tjänsten ska du fylla i uppgifter om den eller de personer som är behörig företrädare (firmatecknare) och som ska underteckna ansökan.
Det är viktigt att du skriver korrekt personnummer för företrädare. Om du skickar in ansökan med ett personnummer som inte stämmer, behöver du tyvärr fylla i e-tjänsten på nytt och skicka in igen.
Observera: även om du inte är behörig företrädare (firmatecknare) kommer du som fyller i e-tjänsten att behöva underteckna med e-legitimation i samband med att du skickar in ansökan.
För varje behörig företrädare anger du:
- Namn
- Personnummer
- E-postadress
Sammanställning
Det här är en sammanställning av de uppgifter du angett i e-tjänsten. När du signerar intygar du att alla lämnade uppgifter är korrekta. Läs därför igenom noga och försäkra dig om att du fått med allt innan ansökan skickas in.
Du kommer att kunna hämta och ladda ner en pdf-fil med uppgifterna under "Min sida" när du skickat in.
När du skickar in ansökan
I nästa steg signerar du ansökan i Kammarkollegiets system med din e-legitimation (BankID eller Freja eID+) och skickar in. Det kan ta någon minut för ditt ärende att läsas in. Stanna kvar och vänta på ett svar som kommer att visas i webbläsaren.
Nästa steg
När du kommer till en webbsida som tackar för din inskickade ansökan, ska du också ha fått ett e-postmeddelande till den e-postadress som du har angett att du har.
Om behöriga företrädare ska signera
Om du har angett att behöriga företrädare (firmatecknare) behöver signera är det först när de behöriga företrädarna har signerat ansökan, som den inkommer till Allmänna arvsfonden och kan börja handläggas av oss.
Behöriga företrädare får ett e-postmeddelande med en länk till "Min sida". När företrädaren klickar på länken får hen, genom Kammarkollegiets system, logga in på Min sida med sin e-legitimation (BankID eller Freja eID+). Efter inloggningen kan hen se och ladda ner en sammanställning av ärendet samt de bilagor som bifogats ansökan. Sedan kan företrädaren signera ansökan med sin e-legitimation i Kammarkollegiets system.