Frågor och bilagor i ansökan om lokalstöd
På denna sida ser ni alla frågor som ni behöver besvara i er ansökan om lokalstöd. Vi föreslår att ni förbereder era digitala bilagor och alla svar på frågorna nedan. Sedan kan er utsedda kontaktperson för projektet logga in i e-tjänsten och lägga in era svar.
Fyll i budgetmallen
I e-tjänstens fråga 39, i avsnittet Kostnader, ber vi er att ladda upp projektets budget. Då vill vi att ni använder vår budgetmall. Läs våra riktlinjer för budget innan ni fyller i budgetmallen.
Avsnitt i e-tjänsten
Klicka på texten för att ta reda på vilka frågor som finns i repektive avsnitt.
Organisation och nuvarande verksamhet
Uppgifter om behörig företrädare
De sista avsnitten i e-tjänsten redovisas inte här eftersom det är en sammanställning av det som skrivits (som också kan laddas ner som pdf) och utrymme för den inloggade personen att signera med bank-id.
Länk till e-tjänsten för att skicka in ansökan
Det finns en grön knapp med länk till inloggning längst ner på den här webbsidan. Systemet uppdateras regelbundet och det kan finnas risk att information som sparas utan att skickas in raderas. Se därför till att förbereda era svar innan ni loggar in i e-tjänsten.
Kontaktuppgifter
Vem hos er kan vi kontakta om vi behöver ställa frågor om er ansökan?
Här lämnar ni följande uppgifter:
- Kontaktpersonens namn
- Kontaktpersonens e-postadress
- Kontaktpersonens telefonnummer
Er organisation
Här lämnar ni följande uppgifter:
- Organisationens namn
- Organisationsnummer
- Postadress
- c/o-adress
- Postnummer
- Postort
- E-post adress till organisationen
Observera att den här e-postadressen kommer publiceras på Arvsfondens webbplats om ni får bifall på er ansökan. - Telefonnummer till organisationen
- Webbadress (om er organisation har en webbplats)
Beskriv kortfattat er nuvarande verksamhet och vilka målgrupper er verksamhet riktar sig till i dagsläget. Skriv maximalt 500 tecken inklusive blanksteg.
2. Vilka lokaler eller anläggningar har ni verksamhet i?
Beskriv vilka lokaler/anläggning som ni bedriver verksamhet i idag. Skriv maximalt 500 tecken inklusive blanksteg.
3. När bildades er organisation?
Skriv året när organisationen bildades.
Mer information
För att kunna få lokalstöd ska er organisation ha bedrivit verksamhet i Sverige i minst två år innan ni skickar in ansökan till oss.
4. Stadgar
Här laddar den som loggat in i e-tjänsten upp er organisations stadgar. Året som stadgarna antogs eller senast ändrades ska framgå av filnamnet.Maxstorlek: 5 MB.
5. Årsredovisning
Här laddar den som loggat in i e-tjänsten upp organisationens senaste årsredovisning, eller verksamhetsberättelse och ekonomisk berättelse. Ekonomisk berättelse ska innehålla både resultat- och balansräkning. Året som årsredovisningen gäller ska framgå av filnamnet. Maxstorlek 5 MB.
6. Årsmötesprotokoll och styrelsemötesprotokoll
Här laddar den som loggat in i e-tjänsten upp undertecknade och justerade protokoll som visar att ni har genomfört årsmötet enligt stadgarna, styrelsens sammansättning och behöriga företrädare (firmatecknare). Namn, funktion/titel och behörighet måste framgå. Datum för mötet ska framgå av filnamnen. Maxstorlek: 5 MB.
7. Registreringsbevis (endast stiftelser)
Om ni är en stiftelse, ska ni ladda upp ert senaste registreringsbevis från Länsstyrelsen. Styrelsens sammansättning, behöriga företrädare (firmatecknare) och adress ska överensstämma med styrelsebeslut i protokoll och uppgifterna i ansökan. Maxstorlek: 5 MB.
Byggnation
8. Vad vill ni bygga?
Välj vilken eller vilka typer av byggnation ni vill göra.
- Nybyggnation
- Ombyggnation
- Tillbyggnation
Skriv med ett eller få ord vilken typ av lokal/anläggning ni söker pengar för. Använd som allra mest 50 tecken inklusive blanksteg. Här ska du endast nämna det som ska byggas. Skriv till exempel ”Konstgräsplan”, ”Aktivitetspark med blandat innehåll”, ”Klubblokal” eller ”Tillgänglighetsanpassning av lokal”.
9. Hur ska byggnationen se ut?
Beskriv den planerade byggnationens utformning och mått. Berätta också hur långt ni har kommit i projekteringen. Skriv maximalt 500 tecken inklusive blanksteg.
10. Varför vill ni bygga detta?
Beskriv vad ni vill uppnå med att göra den här byggnationen. Skriv maximalt 1000 tecken inklusive blanksteg.
11. Hur blir den nya verksamheten utvecklande för målgruppen?
Beskriv hur den nya verksamheten skiljer sig från er nuvarande verksamhet, och på vilket sätt den blir utvecklande för målgruppen. Skriv maximalt 1000 tecken inklusive blanksteg.
12. Finns det andra liknande anläggningar eller verksamheter inom 10 kilometer?
I e-tjänsten väljer ni mellan Ja och Nej.
Om svaret är ja ska ni besvara denna fråga: Beskriv vilka liknande anläggningar och verksamheter som finns och avståndet dit. Berätta också om dessa skiljer sig från det som ni vill skapa. Skriv maximalt 1000 tecken inklusive blanksteg.
13. På vilken plats vill ni bygga?
- Välj län och kommun.
- Vad heter orten/staden?
- Ange fastighetsbeteckning för marken.
- Vem eller vilka äger marken? Ange alla ägare.
- Finns det en bild på befintlig lokal/anläggning? Bifoga gärna den i e-tjänsten. Maxstorlek: 5 MB.
14. Hur blir byggnationen tillgänglig för personer med funktionsnedsättningar?
Beskriv vilka anpassningar av lokalen/anläggningen som ska genomföras inom ramen för projektet. Skriv maximalt 500 tecken inklusive blanksteg.
15. Hur har ni tagit reda på vilka tillgänglighetsanpassningar som behöver göras?
Skriv maximalt 500 tecken inklusive blanksteg.
16. Vilken målgrupp är projektet till för?
Markera den viktigaste målgruppen för projektet.
- Barn 0 - 11 år
- Ungdomar 12 - 25 år
- Personer som har fyllt 26 år och har en funktionsnedsättning
- Äldre personer som har fyllt 65 år
Har projektet ytterligare målgrupp/er? Markera eventuella övriga målgrupper:
- Barn 0 - 11 år
- Ungdomar 12 - 25 år
- Personer som har fyllt 26 år och har en funktionsnedsättning
- Äldre personer som har fyllt 65 år
17. Hur många medlemmar har ni idag?
Ange det totala antalet medlemmar i er organisation.
18. Hur många medlemmar tillhör projektets huvudsakliga målgrupp?
Svara endast för den målgrupp du valt som viktigast målgrupp i fråga 15.
19. Hur vet ni att personer i målgruppen vill ha och behöver detta?
Beskriv hur ni har tagit reda på att målgruppen eller målgrupperna efterfrågar den nya verksamhet ni vill starta. Skriv maximalt 500 tecken inklusive blanksteg.
20. Hur deltar målgruppen i planeringen?
Beskriv hur målgruppen/målgrupperna är delaktiga i planeringen av det här projektet. Skriv maximalt 1000 tecken inklusive blanksteg.
21. Hur deltar målgruppen i den nya verksamheten?
Beskriv hur målgruppen eller målgrupperna kommer att vara delaktiga i verksamheten efter att byggnationen är klar. Skriv maximalt 1000 tecken inklusive blanksteg.
22. Är målgruppen representerad i några beslutande organ inom er organisation?
Här väljer ni med knappar i e-tjänsten mellan Ja och Nej.
Om svaret är ja ska ni även svara på nedanstående:
Berätta vilka beslutande organ det handlar om, samt vilken eller vilka målgrupper som är representerade. Berätta också vilka beslut de kan påverka. Skriv maximalt 500 tecken inklusive blanksteg.
23. Hur arbetar ni med jämställdhet, tillgänglighet och mångfald?
Beskriv hur ni kommer att arbeta med att främja jämställdhet, tillgänglighet och mångfald i projektet och i den fortsatta verksamheten. Skriv maximalt 1000 tecken inklusive blanksteg.
Överlevnad
Organisationer som får lokalstöd ur Allmänna arvsfonden förbinder sig att driva den verksamhet som ligger till grund för beslutet i minst 10 år. I undantagsfall kan kortare förbindelsetid godkännas om särskilda skäl finns. Kontakta Allmänna arvsfonden för mer information. Observera att en kortare förbindelsetid påverkar stödets storlek.
Här följer frågor om er plan för att driva den nya verksamheten långsiktigt.
24. Vilken ny verksamhet vill ni starta?
Beskriv verksamheten som ska startas i den nya lokalen eller anläggningen. Kommer ni exempelvis anordna organiserade aktiviteter? Skriv maximalt 1000 tecken inklusive blanksteg.
25. Hur ofta kommer den nya verksamheten bedrivas?
Beskriv i vilken omfattning som byggnationen kommer användas för den nya verksamheten. Ni kan till exempel skriva hur många dagar eller timmar i veckan som ni beräknar att den nya verksamheten kommer att bedrivas. Skriv maximalt 500 tecken inklusive blanksteg.
26. Hur ska ni informera om den nya verksamheten för att nå målgruppen?
Skriv maximalt 500 tecken inklusive blanksteg.
27. Planerar ni särskilda aktiviteter för att få i gång verksamheten?
Här väljer ni med knappar i e-tjänsten mellan Ja och Nej.
Om svaret är ja ska ni även svara på nedanstående:
Beskriv aktiviteterna som ni planerar för att få i gång verksamheten. Skriv maximalt 1000 tecken inklusive blanksteg.
28. Kräver den nya verksamheten ledare?
Här går det att välja svar med knappar i e-tjänsten; Ja eller Nej.
Om svaret är ja ska ni även svara på nedanstående:
Hur ska ni se till att det finns ledare på kort och lång sikt? Skriv maximalt 500 tecken inklusive blanksteg.
29. Hur ska anläggningen skötas under förbindelsetiden?
Beskriv er plan för hur ni säkerställer att skötsel eller drift görs under hela förbindelsetiden. Förbindelsetiden för lokalstöd är vanligen 10 år. Skriv maximalt 300 tecken inklusive blanksteg.
30. Hur ska ni finansiera kostnaderna för driften?
Beskriv hur ni ska finansiera lokalens eller anläggningens driftkostnader långsiktigt. Skriv maximalt 1000 tecken inklusive blanksteg.
31. Bifoga en driftkalkyl
Här kan den som är inloggad i e-tjänsten ladda upp en driftkalkyl, som visar vad lokalen eller anläggningen kostar att driva under ett år och hur ni planerar att täcka dessa kostnader. Maxstorlek: 5 MB.
Mer information i hjälptext:
Vad som ingår i kostnaderna beror på vad ni ska bygga. Det kan handla om kostnader för el, värme, vatten, avlopp, försäkring, sophämtning och påfyllning av material på en anläggning.
Om ansökan gäller en tillbyggnation eller anpassning av en befintlig fastighet ska driftkalkylen visa om projektet leder till några nya kostnader och i så fall vilka.
Ska en annan aktör, till exempel kommunen, stå för driftskostnaden? Skriv i driftkalkylen om ni får någon annan typ av kostnad, exempelvis att ni betalar hyra till den som sköter driften.
Du kan ladda upp filer med dessa filändelser: pdf, jpg, jpeg, png, doc, docx, xls eller xlsx.
Er ansökan kan kompletteras med driftkalkyl i efterhand. Skicka i så fall dessa filer till info@arvsfonden.se. Ange ert diarienummer som ni får när ansökan är inskickad.
32. Kommer ni samarbeta med andra organisationer?
Om ni kommer samarbeta med andra organisationer vid byggnationen eller i den nya verksamheten, vill vi veta vilka de är.
I e-tjänsten kan ni fylla i kontaktuppgifter (organisation, kontaktperson, e-postadress samt telefonnummer) för varje samarbetsorganisation.
33. Hur ska ni samarbeta?
Beskriv hur samarbetet ska utformas. Vad ska samarbetsorganisationerna göra? När startar samarbetet och hur länge ska det pågå? Gäller samarbetet före, under eller efter byggnationen? Skriv maximalt 500 tecken inklusive blanksteg.
34. Bifoga dokument som visar att ni ska samarbeta
Bifoga underlag, avtal eller motsvarande som styrker ert samarbete med den eller de organisationer ni har angett ovan. Maxstorlek: sammanlagt 5 MB.
Mer information i hjälptext:
Du kan ladda upp filer med dessa filändelser: pdf, jpg, jpeg, png, doc, docx, xls eller xlsx.
Är filerna för stora för att laddas upp? Maxstorleken är 5 MB för varje filuppladdningsfält. Skicka i så fall dessa filer till info@arvsfonden.se i efterhand. Ange ert diarienummer som ni får när ansökan är inskickad.
Kostnader
Allmänna arvsfonden kan finansiera maximalt 80 procent av byggkostnaderna och högst upp till 10 miljoner kronor inklusive moms. Ni kan finansiera övriga byggkostnader genom exempelvis bidrag från andra finansiärer, er organisations egna pengar eller sponsring. Ni kan inte räkna in ideellt arbete som finansiering.
Observera att Allmänna arvsfonden inte ger stöd till sådant som är löst och flyttbart, exempelvis inventarier, vitvaror, redskap, flyttbara snökanoner, bryggor, tält etcetera.
35. Vad blir den totala kostnaden för byggnationen?
Skriv summan inklusive moms.
36. Hur stort belopp vill ni ansöka om hos Allmänna arvsfonden?
Skriv summan inklusive moms.
37. Kommer ni att yrka avdrag för moms ("dra moms”) i det här projektet?
Här går det att välja svar med knappar i e-tjänsten: Ja eller Nej.
38. Äger er förening något bolag, eller planerar ni att starta ett bolag, som på något sätt kommer att vara kopplad till lokalen/anläggningen?
Här går det att välja svar med knappar i e-tjänsten: Ja eller Nej.
Om ni väljer ja ska ni även svara på följande:
Vilken roll kommer bolaget att ha före, under och efter projektet i den fortsatta driften av anläggningen och verksamheten? Skriv maximalt 500 tecken inklusive blanksteg.
39. Bifoga er budget för projektet
Se till att använda vår budgetmall som finns att ladda ner under rubriken Fyll i budgetmallen på denna sida.
Här kan den som är inloggad i e-tjänsten ladda upp:
- ifylld budgetmall (maxstorlek: 5 MB)
- eventuella bilagor till budgeten (maxstorlek: sammanlagt 5 MB)
- offerter som styrker posterna i budgeten (maxstorlek: sammanlagt 5 MB)
Mer information i hjälptext:
Du kan ladda upp filer med dessa filändelser: pdf, jpg, jpeg, png, doc, docx, xls eller xlsx.
Är filerna för stora för att laddas upp? Maxstorleken är 5 MB för varje filuppladdningsfält. Skicka i så fall dessa filer till info@arvsfonden.se i efterhand. Ange ert diarienummer som ni får när ansökan är inskickad.
40. Har ni ett bygglov eller förhandsbesked?
Här kan den som är inloggad i e-tjänsten ladda upp bygglov eller förhandsbesked, om ni har det. Maxstorlek: 5 MB. Annars kan ni skicka in detta till info@arvsfonden.se senare.
41. Har ni ett nyttjanderättsavtal eller en lagfart?
Här kan den som är inloggad i e-tjänsten ladda upp om ni har ett 10-årigt nyttjanderättsavtal eller motsvarande, alternativt en lagfart, ladda upp detta. Maxstorlek: 5 MB. Annars kan ni skicka detta till info@arvsfonden.se senare.
(I särskilda fall kan kortare nyttjanderättstal godkännas.)
Villkor och krav
Projekt som får stöd ur fonden måste följa Allmänna arvsfondens generella villkor. Det är regler för genomförandet av projekt och innehåller exempelvis:
- demokrativillkor med krav på demokratisk struktur och demokratisk grund i projekt och organisation (i tidigare versioner heter det demokratiska värderingar).
- beskrivning hur pengar (medel) från Allmänna arvsfonden ska tas om hand och bokföras.
- regler för jävssituationer i projektet.
42. Har ni läst och förstått de generella villkoren för lokalstöd?
Allmänna arvsfondens generella villkor, inklusive krav på demokratisk struktur och demokratisk grund, börjar gälla direkt om Arvsfondsdelegationen beslutar att ge stöd till ert projekt.
Här får den som är inloggad i e-tjänsten intyga:
Ja, vi har läst och förstått de generella villkoren för lokalstöd (version 6.0 B) och intygar att vår organisation liksom projektet vi planerar följer krav på demokratisk struktur och demokratisk grund.
43. Finns det något som kan uppfattas som jäv inom ert lokalstödsprojekt?
Beskriv om det finns något som kan uppfattas som jäv inom ert lokalstödsprojekt.
Exempel:
En person i vår styrelse äger den mark där vi vill bygga anläggningen. En chef i vår organisation har en dotter som är delägare i den byggfirma som vi vill anlita. Revisorn är släkt med en styrelseledamot.
Den eller de personer som är utsedda att vara er organisations behöriga företrädare (firmatecknare), ska signera ansökan. Det ska framgå av underlagen som ni skickar in i e-tjänsten (till exempel stadgar eller justerade protokoll) vilka personer som ska teckna firma.
Om det är någon annan än du som skickar in ansökan som är behörig företrädare (firmatecknare), kommer den eller dessa personer att få ett e-postmeddelande om att ansökan kan signeras. Det är inte förrän dessa har signerat, som ansökan kommer in till vårt ärendehanteringssystem och kan börja handläggas av oss.
Är du behörig att underteckna ansökan?
Här får den som är inloggad i e-tjänsten välja mellan följande alternativ:
- Ja, jag är behörig företrädare (firmatecknare) och det räcker att jag undertecknar ansökan
- Ja, jag är behörig att tillsammans med ytterligare behörig företrädare (firmatecknare) underteckna ansökan
- Nej, behörig företrädare (firmatecknare) ska underteckna ansökan
Här lägger du in uppgifter om er organisations behöriga företrädare (firmatecknare).
Viktigt: Ta reda på era firmatecknares korrekta namn och personnummer samt e-postadress, för dessa uppgifter behöver ni lämna i e-tjänsten. Fyll i uppgifterna noggrannt och kontrollera att ni inte har råkat stava fel.