Beskrivning av projektet
Projektet ska utveckla femteklassares historiemedvetenhet och förståelse för betydelsen av demokrati och gemenskap samt skapa incitament för att de själva ska vilja vara med och påverka livsvillkor och samhälle. Utgångspunkten är Bergslagens kulturarv vars bergsbruk redan under medeltiden skapade unika förutsättningar för hur människor i en bygd kunde utveckla egna former för självstyre och arbetsgemenskap. Invånarna tillskapade egna regelverk och hade väl utvecklade samarbeten med såväl varandra som med statsmakten.
Eleverna kommer att få arbeta med rollspel och tillsammans arrangera en hyttbyggarstämma. Där kommer de att få reflektera över sin vardag och sina rättigheter samt vilka förmågor och möjligheter de har för att kunna påverka framtiden, exempelvis genom att delta i allmänna val eller engagera sig politiskt.
Projektet genomförs inom ramen för skolans undervisning och i nära samverkan med elever och lärare i bergslagskommunerna Hällefors, Lekeberg, Lindesberg, Ljusnarsberg och Nora.
Det material som tas fram, såsom lärarhandledning, filmer och pedagogiska kort förvaltas och utvecklas efter projektet av museet i samråd med skolorna. Museet kommer inom ramen för sin ordinarie verksamhet, fortsätta att se till att skolorna får det stöd de behöver för att årligen kunna arbeta med skolprogrammet.
Beviljat belopp
2 390 600 kronor
Projektets tidstatus
Projektet startade i november 2024 och avslutas i november 2027.
Beviljat belopp
2 390 600 kronor
Projektets tidstatus
Projektet startade i november 2024 och avslutas i november 2027.