Beskrivning av projektet
Projektet ska ge konstnärer med intellektuell funktionsnedsättning möjligheter att fungera som pedagoger och leda workshops med barn och unga, främst klasser från grundskolan, grundsärskolan, gymnasiesärskolan och på konstinstitutioner.
Syftet med projektet är att ge konstnärer med intellektuell funktionsnedsättning möjligheter att fungera som pedagoger där de kan leda workshops med barn och unga, främst klasser från grundskolan, grundsärskolan, gymnasiesärskolan och på konstinstitutioner. Vidare är ambitionen att projektet bidrar till att minska klyftorna i samhället genom att barn och unga möter personer med intellektuella funktionsnedsättningar som ledare, och att fördomar därmed motverkas. Projektidén har vuxit fram efter en försöksverksamhet under hösten 2019.
Projektet har som mål
- att utbilda minst 12 konstnärer från Inuti och Medis 5 i hur man hänger utställningar, arrangerar program, gör trycksaker, tänker på tillgänglighet och inte minst hur man planerar och driver workshops
- att under tre år arbeta med ca 3 000 barn och unga
- att kunna skapa arbetstillfällen för målgruppen inom Kulturskolan, Skapande Skola samt inom kulturinstitutioners pedagogiska verksamheter
Projektet planerar att genomföra olika samarbeten i Nacka, Botkyrka, Örebro, Göteborg, Uppsala, men ha sin bas i Stockholm.
Efter projektet
Genom offentliga workshops, studiebesök och utställningar har deltagarna kunnat nå ut till allmänheten och deras kompetens har synts hos flera möjliga framtida uppdragsgivare. Deltagarna har fått individuell coachning för att kunna utveckla sitt konstnärskap och sin förmåga att arbeta som workshopsledare på den kulturella arbetsmarknaden. Projektet har försett deltagarna med kunskaper, nätverk och en portfolio som gör dem attraktiva för konsthallar, museer och skapande skola.
Projektets erfarenheter lever vidare hos de dagliga verksamheterna Inuti och Medis 5 som kommer att nyttja ingångna samarbeten med konstnärer, konstinstitutioner och andra dagliga verksamheter. Deltagarna leder konstnärliga workshops för olika grupper externt och, som en del av verksamhetens kvalitetsutveckling och vidareutbildning, även internt för sina kollegor. Artiklar, goda exempel, erfarenheter och checklistor för samverkan och tillgänglighet inom konstverksamheter finns på Professor Apas hemsida.
Projektets tidstatus
Projektet startade i februari 2020 och avslutades i februari 2024.
Projektets tidstatus
Projektet startade i februari 2020 och avslutades i februari 2024.