Beskrivning av projektet
Projektet syftar till att få massor med barn att upptäcka glädjen i att spela tillsammans, utan trösklar till att delta i musiken och att barnen ska få en positiv upplevelse av folkmusik, en genre som få annars kommer i kontakt med.
Få fler barn att upptäcka glädjen i att spela, sjunga och dansa tillsammans. Få fler barn att upptäcka hur roligt det är med folkmusik.
Att 15000 barn under projekttiden ska få spela, sjunga och dansa med FolkUngarteamet. Att skapa ett brett kontaktnät och för att projektet ska få ringar på vattnet. Att göra det enkelt för andra att använda folkmusik för nybörjare, genom exempelvis att dela med sig av låtar och arrangemang, att underlätta för engagerade ledare att dra igång cirklar o.s.v
Vi gör framförallt klassrumsbesök där barnen är med och spelar, sjunger och dansar, skriver nya sångtexter till traditionella låtar, arrangerar mm. Dessutom arbetar vi med: -Ledarutveckling i FolkUngametoden för vikarier och framtida cirkelledare - att utarbeta ett studiematerial - Bygga nätverk för barnens fortsatta musicerande - Marknadsföra oss på många olika arenor - sommarkurs och spelmanstämma för barn
Alla de barn vi mött (ca 7000 barn) har varit aktiva deltagare i någon form, och har direkt eller indirekt haft inflytande över projektet, vissa mer än andra såklart. Alla barn vi träffar har möjlighet att påverka den låt de gör tillsammans med oss, framförallt vad det gäller text, men också musikaliskt, så som idéer på arrangemang. Dessutom illustrerar barnen ibland sina låtar. Ofta har barnen vi mött haft större inflytande än så, de kommer med så bra idéer ibland, som vi självklart tar tillvara. En sådan idé är att arrangera ett hoppsadisco, vilket vi gjort i Säter i sommar. De kommer också med bra förslag på liknelser eller hur man ska förklara saker i klassrummet, t.ex att man ska hålla stråkhanden som en packmanfigur. Det finns oändligt med sådana exempel som gjort att vi anpassar oss mer och mer efter målgruppen
Vi har hittils sammarbetat med fäljande aktörer: Spelmansförbunden i Hälsingland, Gästrikland och Dalarna, SMOK (Sveriges Musik och Kulturskoleråd), FolkMusikens Hus, Länsmusikorganisationerna i Dalarna och Gävleborgs län, Säters kommun, kultur- och musikskolor i Gävle-Dalaområdet, div. spelmanslag, dansorganisationer, RFOD (Riksförbundet för Folkmusik Och Dans), UmeFolk, Umeå Kommun, Folk- och Världsmusikgalan, FaluFolk, Kanalkyrkan i Sandviken, Länsmuséet i Gävle, Ljusdalsbygdens museum, Stigges reklam, Kajsa Winders syateljé, osv.
Projektets tidstatus
Projektet startade i september 2012 och avslutades i september 2015.
Projektets tidstatus
Projektet startade i september 2012 och avslutades i september 2015.