Beskrivning av projektet
Projektets syfte är att stötta unga som varken arbetar eller studerar in i arbete och utbildning. Målet är att målgruppen får förbättrad psykisk hälsa, minskad skolfrånvaro och kommer in i studier eller arbete.
Tillsammans med kommunen, gymnasieskolan och dataspelsbranschen ska en verksamhet byggas upp där målgruppen får sysselsättning och stöd utifrån individuella behov. Aktiviteterna utgår från dataspelsbranschens verksamhet och uppgifter. Deltagarna ingår i grupper med olika fokus, det kan till exempel vara IT, spel, skapande, events, marknadsföring. Det ger kompetens och erfarenhet som tillsammans med annat stöd kan leda in i studier och arbete.
Efter projektet ska den nya verksamheten leva vidare genom samverkan mellan Urkraft, kommunen och dataspelsbranschen. Verksamheten är tänkt att finansieras genom ett utökat IOP med kommunen och genom att sälja tjänster, till exempel inom speltestning.
Beviljat belopp
5 500 662 kronor
Projektets tidstatus
Projektet startade i mars 2022 och avslutas i mars 2025.
Beviljat belopp
5 500 662 kronor
Projektets tidstatus
Projektet startade i mars 2022 och avslutas i mars 2025.