Till innehållet

Gunillas och Raines Testa-Mente

Projektet drivs av: Kalmar Läns museum

Beskrivning av projektet

Projektet ska öka ungdomsinflytandet över verksamheten vid Kalmar läns museum. Utgångspunkten blir de lokala textilkonstnärerna Raine Navins och Gunilla Skyttlas konstnärskap och testamente samt Barnkonventionens paragraf om barnets rätt att till fullo delta i det kulturella och konstnärliga livet.

De unga deltagarna ska tolka och gestalta konstnärsparets testamente i en ny pedagogisk verksamhet på museet. Projektet ska också skapa en ny utställning där originalföremål från konstnärernas hem ska bilda fond för en kreativ ateljé för barns och ungas eget skapande. Eftersom Raine Navin och Gunilla Skyttla i sitt konstnärskap la särskild vikt vid att utveckla pedagogiska metoder som främjar barns och ungas psykiska hälsa kommer projektet att samverka nära bland andra skolans elevhälsa och med Ungdomsmottagningen i Region Kalmar.

Efter projektet ska den pedagogiska verksamheten drivas vidare av ett ungdomsnätverk tillsammans med de två ungdomsantikvarier som anställs under projekttiden. Den pedagogiska handbok som tas fram kommer att tillhandahållas av museet. Verksamheten efter projektet förvaltas och vidareutvecklas inom ramen för Kalmar läns museums ordinarie verksamhet i nära samarbete med projektets samverkansparter.

Beviljat belopp

5 617 720 kronor

Projektets tidstatus

4%

Projektet startade i januari 2025 och avslutas i januari 2028.

Beviljat belopp

5 617 720 kronor

Projektets tidstatus

4%

Projektet startade i januari 2025 och avslutas i januari 2028.

Kontakt

Ort
Kalmar

Liknande projekt

  • KRAM - Kreativitet, Relationer, Allas lika värde, Mod att vara sig själv

    Tillsammans med målgruppen vill man utveckla ett nytt kulturpedagogiskt arbetssätt där barns och ungdomars behov, reflekterande, viljor och den…

  • Alla kan skapa genom levande verkstad

    Projektet ska utveckla en kreativ ateljé i Stockholm av, med och för unga med synnedsättning eller neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Genom…

  • Spela roll

    Projektet "Spela roll" syftar till att stärka självkänslan, självförtroendet och skapandelusten hos ungdomar i åldrarna 14–19 år som har svårt att…

Sidan uppdaterades 2024-10-02.