Till innehållet

Kulturskolan och barn på flykt

Projektet drevs av: Sveriges Kulturskoleråd

Beskrivning av projektet

Projektet ska ge nyanlända unga bättre uppväxtvillkor genom kulturskoleverksamhet. Kulturskolor i 30 kommuner skall förändra och förnya sin verksamhet så att ensamkommande/nyanlända inkluderas.

Syftet med projektet är att ge nyanlända unga bättre uppväxtvillkor genom kulturskoleverksamhet. Kulturskolor i 30 kommuner skall förändra och förnya sin verksamhet så att ensamkommande/nyanlända inkluderas. Kärnan i projektet är att erbjuda kulturaktiviteter för nyanlända och ensamkommande i verksamhet som sker tillsammans med befintliga barn på orten. I projektet skapas regionala nätverk där kommuner, privata aktörer och civila samhället samverkar samt nationella erfarenhetsutbyten och utbildningar.

Målet är att erbjuda 1000 nyanlända stöd och verksamhet via de 30 kulturskolorna, 300 pedagoger ges utbildningar i syfte att öka sin kunskap om unga nyanländas situation, juridiska frågor, metoder och arbetssätt för att arbeta med denna målgrupp, 40 chefer inom kulturskolan fortbildas, 1 handbok hur kulturskolor kan arbeta med unga nyanlända tas fram, 30 goda exempel på lokalt arbete tas fram och görs tillgängliga i form av filmer och texter. I dialog med boenden, de unga samt andra lokala aktörer sker dialog kring utbud och aktiviteter där respektive kommun hittar sin modell. Dessa delges och diskuteras vid 4 regionala träffar/år. Två nationella träffar/år planeras för erfarenhetsutbyte och fortbildning. Dessa träffar planeras och leds av Kulturskolerådet, där 260 kommuner är medlemmar, och projektets samarbetspartners.

Efter projekttidens slut implementeras den verksamhet som etablerats i projektet, i ordinarie verksamhet och budget.

Projektets tidstatus

100%

Projektet startade i december 2015 och avslutades i december 2018.

Projektets tidstatus

100%

Projektet startade i december 2015 och avslutades i december 2018.

Kontakt

Liknande projekt

Sidan uppdaterades 2020-06-02.