Till innehållet

Loud grrl - den rosa metoden

Projektet drevs av: ABF Umeåregionen

Beskrivning av projektet

Projektet ska ta fram nya metoder för hur studieförbund och musikföreningar kan arbeta med musikverksamhet för att ge tjejer och unga transpersoner samma möjlighet som män att bli och vara musiker.

Syftet med projektet är att ta fram nya metoder för hur studieförbund och musikföreningar kan arbeta med musikverksamhet för att ge tjejer och unga transpersoner samma möjlighet som män att bli och vara musiker. Projektet kommer göra en behovskartläggning och utifrån den utveckla nya pedagogiska metoder för musikhandledning och kompetensutveckling av tjejer och transpersoner i åldern 16 – 25 år som vill spela musik.

Projektets metoder kommer samlas i en metodbok som sprids inom ABF riks och till andra intresserade organisationer. Projektet väntas skapa förutsättningar för ny normkritisk musikpedagogisk verksamhet som kommer att kunna drivas i ABFs ordinarie regi.

Metodboken kan laddas ner på www.loudgrrrl.se/den-rosa-metoden/.

Efter projektet

Projektet har genomfört en kartläggning kring inkludering/exkludering, rädslor och hinder i musikverksamhet, samt arbetat med att anpassa verksamheter utifrån de behov som identifierats. Metodmaterialet samlar inspiration och erfarenheter, reflektioner, frågeställningar, tips från deltagarna, förslag på upplägg for musikverksamhet och exempel från projektverksamheten blandat med citat från deltagare i projektet.

Totalt har cirka 160 personer ur målgruppen deltagit aktivt i projektet. Kartläggningen nådde ut till cirka 1500 personer ur målgruppen och omkring 1670 personer ur målgruppen har deltagit vid projektets workshops och kulturarrangemang. Dessutom har över 300 vuxna i olika yrkeskategorier (verksamhetsledare, föreningsaktiva, lärare) nåtts i samband med spridningen av metodboken. Metodhandboken kommer att fortsätta användas i ABF Umeåregionens verksamhet samt av andra ABF-avdelningar runt om i landet. ABF nationellt kommer också att arbeta med spridning externt av metodhandboken i sina olika kanaler och sammanhang.


Projektets tidstatus

100%

Projektet startade i september 2017 och avslutades i september 2020.

Citat från en deltagare i projektet: "Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag skulle kunna spela i ett band förrän jag träffade dig på skolan och du frågade om jag var peppad! Jag kunde ju inte spela något instrument, men hade drömt om att få testa trummor."
Citat från en deltagare i projektet: "Innan kursen tänkte jag att jag inte skulle förstå nånting för att teknik inte är min grej, men det visade sig att det inte var så svårt när man fått lite guidning."

Projektets tidstatus

100%

Projektet startade i september 2017 och avslutades i september 2020.

Kontakt

Ort
Umeå

Liknande projekt

  • Porrens verklighet - en förstudie

    Another Development foundation vill tillsammans med ungdomsföreningen SNAF-Sexualkunskapen ni aldrig fick, genomföra en förstudie för att undersöka…

  • Framtidens E-sport

    Projektet Framtidens E-sport ska verka för en mer inkluderande e-sportsscen. Målgruppen är tjejer, personer som identifierar sig som tjejer och icke…

  • TUSS (Trygghet, Uppmuntran, Självförtroende och Självtillit)

    Projektet ska stärka flickor i åldern 9-25 år och utveckla en metod för ökad inkludering i föreningslivet, anpassad efter Skellefteås lokala…

Sidan uppdaterades 2021-04-14.