Beskrivning av projektet
Riksorganisationen Män för Jämställdhet, Unizon (f.d. Sveriges Kvinnojourers Riksförbund) och ROKS (Riksorganisationen för Kvinnojourer och Tjejjourer i Sverige) vill vidareutveckla metodmaterialet Machofabriken genom att stärka upp, tillgängliggöra och utveckla för att möjliggöra ännu bredare våldspreventivt och normförändrande arbete kring strukturer och föreställningar om manlighet och jämställdhet. Materialet, bestående av filmer och metoder för diskussion, ska dels utvecklas som helhet men även stärkas upp med nya teman som det idag saknas förändringsfokuserade våldspreventiva verktyg att arbeta med. Vidare ska materialet göras mer tillgängligt i ett digitaliserat format för att bli mer användarvänligt och nå ut bredare. Den primära målgruppen är unga mellan 13-25 år och särskilt fokus kommer att ligga på de målgrupper som Machofabrikens tidigare material inte anpassats för, där man identifierat en stor efterfrågan, exempelvis boenden för nyanlända, SFI och kriminalvårdsanstalter. Efter projektets slut kommer verksamheten att finansieras genom intäkter för sålt material och utbildningar.
Projektets tidstatus
Projektet startade i juni 2016 och avslutades i juni 2019.
Projektets tidstatus
Projektet startade i juni 2016 och avslutades i juni 2019.