Beskrivning av projektet
Projektet ska arbeta fram metoder för att förena olika klasser och skolor oberoende av social och etnisk tillhörighet i gemensamma projekt.
Syftet är att koppla ihop Fristadsförfattare (författare som lämnat sina hemländer eftersom de varit utsatta för censur och/eller förföljelse i sitt hemland) och deras litteratur och elever med olika bakgrunder i ett gemensamt projekt. Utifrån eget kreativt arbete i form av intervjuer, textarbete och foto utvecklas metoder tillsammans med fristadsförfattarna för att kunna handskas med svårigheter i såväl det kreativa skolarbetet och senare yrkesarbete som på det existentiella området. Projektet ska arbeta fram metoder för att förena olika klasser och skolor oberoende av social och etnisk tillhörighet i gemensamma projekt. Materialet samlas och bearbetas till tre utställningar och en metodbok som projektets slutresultat år 3. Under projekttiden kommer projektet startas upp i ytterligare minst tre städer med fristadsförfattare. Metodboken läggs ut på internet och kommer att spridas med hjälp av Pedagogisk Inspiration, Malmö stad, till skolor i Malmö och deras nätverk inom skolvärlden. Projektet vänder sig till ungdomar mellan 14 och 25 år, med fokus på gymnasieskolan och årskurs 9 i grundskolan.
Projektets tidstatus
Projektet startade i april 2018 och avslutas i april 2021.
Projektets tidstatus
Projektet startade i april 2018 och avslutas i april 2021.