Beskrivning av projektet
RBU Halland ska, tillsammans med ABF och flera e-sportsföreningar, utveckla metoder och redskap som gör det möjligt för barn och ungdomar med funktionsnedsättningar att delta i olika e-sportssammanhang.
Genom att skapa digitala och fysiska kontaktytor vill projektet minska det sociala utanförskapet som målgruppen ofta upplever. Målet är dels att introducera e-sporten för målgruppen och produktanpassa spelverktygen med hjälp av Högskolan i Halmstad, dels att starta olika varianter av ligaspel. Efter projektet ska RBU och ABF sprida metoden i hela Sverige genom studiecirklar och ett aktivt deltagande i etablerade e-sportsammanhang.
Efter projektet
Projektet har skapat möjligheter för målgruppen att delta i e-sportevent. I projektet har spelträffar, onlinespel arrangerats. Arrangörer har fått kunskap genom projektet om målgruppens förutsättningar. Målgruppen har fått större kontaktytor. Projektet har även arbetat intensivt med att informera om e-sporten mot föräldrar. En barnbok om e-sport som riktar sig till målgruppen och vårdnadshavare har färdigställts.
Sammantaget har projektet bidragit till stärkt social, fysisk och mental hälsa för målgruppen.
Verksamheten lever vidare (beskriv var/hur) En utkomst av projektet var att en spelförening som drivs av målgruppen har startat – Young gamers. De bedriver fysisk- och online verksamhet. RBU har tillsammans med högskolan i Halmstad startat ett e-lab där målgruppen kan fortsätta utveckla metoder som ytterligare stärker målgruppens förutsättningar.
Projektets tidstatus
Projektet startade i mars 2020 och avslutades i februari 2023.
Projektets tidstatus
Projektet startade i mars 2020 och avslutades i februari 2023.