Beskrivning av projektet
Syftet är att fler barn som har varit utsatta för våld ska få hjälp i ett tidigt skede för att lindra effekterna av våldet, däribland psykisk ohälsa.
Målet är att höja kunskapen om barns våldsutsatthet och att normalisera samtalet om våld. Målgruppen är barn i årskurs fyra och barn i grundsärskolan och de deltar genom barnråd som initieras vid projektstart och som sedan kontinuerligt fungerar rådgivande och samskapande. Projektet når även lärare, elevhälsa och personal inom socialtjänsten.
I projektet utvecklas ett användarvänligt och kapacitetsstärkande metodstöd för skola och särskola. Det inkluderar även framtagning av ett interaktivt digitalt verktyg för att öva på svåra samtal. Metodstödet testas inom skolor och av samarbetsaktörer i två regioner. Därefter ska det spridas till övriga landet och andra aktörer.
Efter projekttiden kommer arbetsmetoden att användas i de två regioner som har medverkat i projektet. Metodstöd och material blir avgiftsfritt och tillgängligt via en plattform. Rädda Barnen kommer i framtiden att erbjuda processtöd och utbildning till andra skolor som vill implementera metod och material.
Efter projektet
Projektet har gett skolor förutsättningar att skapa en trygg och lyhörd miljö så att barn vågar prata om svåra ämnen och söka stöd när de behöver det. Genom utbildning och metodstöd har skolpersonalen fått kompetens och förmåga att hantera svåra situationer på ett tryggt sätt, samt att de har fått en starkare förmåga att se, upptäcka och ge stöd till barn utsatta för våld.
Elevers och skolpersonals medverkan i projektet har varit viktig, då de har agerat som testpaneler och experter på sina respektive områden. Barnrådet var delaktiga i att ta fram materialet, till exempel har filmer där barn intervjuar och ställer frågor tagits fram utifrån barnens egna frågeställningar. Barnen har även gett direkt återkoppling på hur materialet upplevdes, vad som var förståeligt och vad som behövde justeras för att passa deras behov och förutsättningar – både utifrån deras ålder, erfarenheter och särskilda behov. Skolpersonalen har varit med både som testpanel och som experter på skolmiljön och de praktiska förutsättningarna för att implementera materialet.
Samverkan mellan skola och socialtjänst har stärkts i de kommuner där insatserna genomförts, när de fått möjlighet att mötas och bygga upp fungerande nätverk med varandra.
Snacka tryggt-materialet som tagits fram för skolpersonal är lättillgängligt att använda för skolor och anpassad grundskola. Materialet har publicerats på Rädda Barnens webbplats och inkluderar även ett interaktivt digitalt verktyg för att öva på svåra samtal. Man utbildar även personalen inom organisationen om materialet så att det kan spridas lokalt, regionalt och nationellt.
Beviljat belopp
9 669 750 kronor
Projektets tidstatus
Projektet startade i juni 2021 och avslutades i december 2024.
Beviljat belopp
9 669 750 kronor
Projektets tidstatus
Projektet startade i juni 2021 och avslutades i december 2024.