Beskrivning av projektet
Projektet ska ta fram fysiska och digitala interaktiva plattformar där familjer med barn och ungdomar med trotsproblematik och neuropsykiatriska funktionsnedsättningar kan mötas och utbyta erfarenheter och ge varandra stöd.
Riksförbundet Attention ska, tillsammans med Studieförbundet Vuxenskolan, ta fram såväl fysiska som digitala interaktiva plattformar där familjer med barn och ungdomar med trotsproblematik och neuropsykiatriska funktionsnedsättningar kan mötas och utbyta erfarenheter och ge varandra stöd. Projektet erbjuder ett komplement till offentliga aktörers professionella insatser kring målgruppen.
Attentions lokalavdelningar ska testa öppna stödgrupper med anpassade fritidsaktiviteter där målgruppens familjer kan mötas och utbyta erfarenheter. Ett viktigt syfte är att minska den stigmatiska upplevelsen för familjerna där föräldrar ofta upplever en bristande förståelse från släkt och vänner. Projektet ska delta i konferenser och mässor som samlar yrkesgrupper kring målgruppen och verka för att kunskapen om trotsproblematik i kombination med ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) stärks.
Projektet ska ta fram studiecirklar i samverkan med Studieförbundet Vuxenskolan och dessa kommer att spridas genom Attentions lokalföreningar.
Efter projektet
Projektet har tagit fram metoder och verktyg utifrån forskning samt målgruppens erfarenheter och förmedlat dem via material som tagits fram i projektet. Föreningen har deltagit på mässor och seminarier. Genom olika samtalsgrupper och studiecirklar har projektet medverkat till en ökad förståelse kring målgruppens utmaningar och därmed minskat de stigmatiska upplevelserna.
Verksamheten lever vidare genom material, filmer och studiecirklar. De förvaltas av Attention men finns tillgängligt gratis genom föreningens hemsida och hos de samverkande lokalföreningarna.
Projektets tidstatus
Projektet startade i juni 2019 och avslutades i augusti 2022.
Projektets tidstatus
Projektet startade i juni 2019 och avslutades i augusti 2022.