Till innehållet

Ung SciShop

Projektet drevs av: ARNA

Beskrivning av projektet

Syftet med projektet är att stärka barns och ungas roll i en demokratisk samhällsutveckling samt ge kunskap om, och förståelse för, forskning och en hållbar utveckling.

Målet med projektet är att väcka ungas engagemang och förståelse för hållbarhetsutmaningar och dess lösningar. Dessutom ska projektet visa på möjligheten att vara med och påverka och vara en del av det demokratiska samtalet. Projektet fokuserar på hållbar utveckling och innebär att barns och ungas frågor om miljö och klimat följs upp på universitetsnivå och återförs till utvecklingen av biosfärområdet Vombsjösänkan.

Målgruppen är barn och ungdomar i åldern 6-16 år som främst deltar via skolor i de tre kommunerna. Samverkansparter är kommunerna Eslöv, Lund och Sjöbo samt Lunds universitet. Projektet kombinerar två olika arbetssätt, dels kreativt inriktad utomhuspedagogik, dels konceptet science shop där oberoende forskning hjälper till med att lösa problem och ge svar på barns och ungas frågor.

Efter projekttiden ska barn och ungdomar vara en målgrupp i fokus för biosfärområdet Vombsjösänkan. Utvecklade metoder samt modellen Ung SciShop ska ingå i biosfärområdets framtida verksamhet.

Efter projektet

Projektet har arbetat för att engagera och inkludera barn och unga i hållbarhetsfrågor och för att skapa förståelse för och kunna bidra till forskning. Detta har gjorts praktiskt genom ett samarbete mellan ARNA, skolelever och Lunds universitet. Den utvecklade metoden innefattar fyra huvudmoment: 1) Grundkunskaper – eleverna arbetar med vattenfakta och experiment samt gör fältstudier vid det lokala vattendraget, 2) Kreativ utedag – genom Land Art och andra kreativa arbetssätt ger eleverna sina kunskaper i fysisk form, de gör personliga studier och de testar nya tankegångar, 3) Lokalt möter globalt – eleverna möter studenter och forskare vid Lunds universitet för internationella perspektiv och samtal om en hållbar utveckling där elevernas frågor och förslag diskuteras och 4) Erfarenhetsspridning – eleverna sammanställer sina erfarenheter och presenterar dem för andra klasser, gärna på en annan skola, eller för vuxna. Under projektet har barns och ungas synpunkter även inkluderats i en ansökan om att biosfärområdet Storkriket ska upptas hos UNESCO. Totalt har 150 elever deltagit i projektets aktiviteter.

ARNA ska fortsätta arbeta med skolever tillsammans med Science Center Vattenhallen för testa metoder för medborgarforskning som de kan delta i. De ska även fortsätta använda och sprida Ung SciShop-modellen samt undersöka hur projekterfarenheterna och modellen kan bidra till nya kontakter inom EU genom nätverket runt ramverket för hållbarhetskompetens Green Comp. Storkriket kommer också fortsätta med att involvera unga i sin verksamhet om de får finansiering.

Beviljat belopp

735 415 kronor

Projektets tidstatus

100%

Projektet startade i juli 2021 och avslutades i juni 2024.

Beviljat belopp

735 415 kronor

Projektets tidstatus

100%

Projektet startade i juli 2021 och avslutades i juni 2024.

Kontakt

E-post
Ort
Eslöv

Liknande projekt

  • Activate (tidigare MoBil)

    Projektet syftar till att främja en hälsosam livsstil hos barn och unga i områden med socioekonomiska utmaningar. Det vill projektet göra genom att…

  • Bildstöd vid föreningsaktiviteter

    Projektet ska utveckla metoder och rutiner så att bildstöd och alternativ kompletterande kommunikation (AKK) används i föreningsaktiviteter inom DHB…

  • Ge makten vidare

    Alla människor med utvecklingsstörning i Uppsala, även de som inte är medlemmar i FUB, välkomnas att delta i uppbyggandet av en ”sambandscentral”…

Sidan uppdaterades 2024-12-29.