Beskrivning av projektet
Fair Action ska tillsammans med Sveriges Ungdomsråd, kommuner, forskare, experter och ideella organisationer stötta ungas engagemang kring cirkulär ekonomi, företagsansvar, greenwashing, slow fashion och ungas inkludering i syfte att öka målgruppens framtidstro och välmående.
Studier visar att en framgångsrik strategi för att få unga att må bättre är att ge dem konkreta tips på hur de själva kan agera. Målet är att få fler engagerade och välmående unga som känner att de kan påverka, både lokalt och globalt.
Projektet har två målgrupper; unga deltagare mellan 12–17 år och unga influencers mellan 18–25 år. Tillsammans med dem utvecklar projektet en workshopsserie med aktiviteter utifrån målgruppens olika intressen. Exempel på aktiviteter kan vara att unga granskar sin egen fritidsgårds hållbarhetsarbete eller att influencers lär sig om hur de påverkar sina unga följare utifrån budskap och samarbeten. Workshopsmaterialet kommer att finnas tillgängligt på Fair Actions hemsida efter projektets slut och spridas genom projektets samverkansparter.
Projektets tidstatus
Projektet startade i november 2021 och avslutas i november 2024.
Projektets tidstatus
Projektet startade i november 2021 och avslutas i november 2024.