Beskrivning av projektet
Projektet syftar till att förändra förutsättningarna för unga anhöriga samt ta fram en metod för hur ett stöd för denna målgrupp skulle kunna se ut.
Så många som upp till 50 % av alla skolungdomar beräknas idag vara anhöriga på ett eller annat sätt och forskningen visar tydligt vad detta får för konsekvenser för såväl den enskilda individen som för samhället i stort. Detta vill projekt #vägraskuld ändra på. Genom projektet ska ungdomar få verktyg att hantera sitt anhörigskap och ge sin egen berättelse den plats och det värde den förtjänar. Metoden utgår från en musikteaterföreställning som gestaltar hur det kan vara att växa upp med ett syskon som har en svår psykisk sjukdom. I anslutning till föreställningen kommer ungdomarna att delta i workshops. På detta sätt vill vi skapa förståelse hos unga som befinner sig i en anhörigroll att de inte är ensamma, att de har rätt att söka hjälp och att de inte har någon skuld i sin närståendes situation.
Projektet syftar också till att skapa förutsättningar för att ge unga tillgång till det lagstadgade anhörigstöd som varje kommun enligt lag ska erbjuda men som idag får lov att tolkas fritt och då oftast enbart vänder sig till anhöriga över 18 år.
Målet är att besöka tio högstadieskolor inom Västra Götaland och med utgångspunkt i föreställningen genom workshops undersöka anhörigskap och kringliggande teman. Utifrån dessa workshops kommer sedan en metodbok och studiematerial tas fram, som kommer ligga till grund för hur samhället kan stötta denna grupp som idag står nästan helt utan stöd.
Efter projektet
Ett resultat av projektet är fyra konkreta verktyg som yrkespersoner kan använda i mötet med unga anhöriga. De är framtagna tillsammans med målgruppen i syfte att fånga upp och möta unga i sitt anhörigskap. Verktygen är en metodbok, studiecirkelmaterial, ett koncept för workshops och ett koncept för helgläger. Allt material finns samlat på hemsidan Vägra Skuld - #vägraskuld (vagraskuld.se)
Projektet hade tre huvudsakliga mål:
- Turnerande musikteater och workshops: Målet var att nå unga med insikter om anhörigskap genom en musikteaterföreställning med efterföljande workshops på högstadieskolor samt via sociala medier. Planen var att nå 600 elever på plats och tusentals via sociala medier. Projektet nådde 530 elever på 9 skolor (en skola hoppade av på grund av Covid-19) och överträffade målet på sociala medier med genom att nå cirka 280 000.
- Involvera ungdomar i skapandet av en metodbok: Målet var att engagera 50 ungdomar i skrivcirklar och workshops för att utveckla material till en metodbok för anhörigstöd. Istället för skrivcirklar anordnades två helgläger, och material från dessa samt från skolturnén användes till metodboken. Metodboken har varit efterfrågad, och 1300 exemplar har delats ut, samt 400 exemplar av andra verktyg.
- Starta studiecirklar och engagera nya medlemmar till Anhörigas Riksförbund: Målet att starta studiecirklar ändrades till att istället genomföra helgläger. Målet att rekrytera 50 nya medlemmar till AHR uppnåddes inte. Projektet bidrog dock med ny kunskap och förslag för att utveckla och anpassa förbundets verksamhet gentemot unga.
Verksamheten lever vidare genom att Anhörigas riksförbund arrangerar helgläger för målgruppen under hösten 2024. Anhörigstödjare och folkhälsostrateger i kommuner som samverkat med projektet fortsätter att använda sig av verktygen och metoderna som projektet tagit fram.
Beviljat belopp
5 576 998 kronor
Projektets tidstatus
Projektet startade i januari 2021 och avslutades i januari 2024.
Beviljat belopp
5 576 998 kronor
Projektets tidstatus
Projektet startade i januari 2021 och avslutades i januari 2024.