Unga Metaforbrottare

Projektet drivs av: Dunkelbyrån

Beskrivning av projektet

Projektet etablerar Metaforbrottning. En konstform där unga leker med och utvecklar sitt språk. Metaforbrottning är en gränsöverskridande, poetisk tävling där ordkonstnärer vinner genom att skapa den allra bästa metaforen.

Från allt fler källor fastslås det att de unga generationernas läsfärdighet och läsvanor har försämrats märkbart de senaste åren. I takt med samhällets digitalisering har ungas språkbruk utarmats. Läsning och skrivning är viktigare än någonsin och trots det halkar läskunnigheten efter. Projektet Unga Metaforbrottare bidrar till att etablera Metaforbrottning i Sverige och erbjuder därigenom unga en plattform där de kan jobba med ord och språk på ett nytt och inspirerande sätt. Metaforbrottning är ett roligt, fartfyllt och inkluderande showkoncept som uppmuntrar ungas användande av metaforer som verktyg för att bättre förstå sig själva och andra. Tillsammans skapar vi mötesplatser på åtta orter där unga metaforbrottare och åskådare samlas över kultur-, språk- och klassgränser för att delta i en ovanlig och lättillgänglig blandning av poesi, drama, show och tävling. Projektet riktar sig till ungdomar mellan 18-25 och räknar med att under sitt andra år nå drygt 1000 personer, detta utan att räkna med de som nås genom digitala medier och press.

Projektet utbildade under sitt första år ungdomar i Malmö, Stockholm, Göteborg, Uppsala, Jönköping och Umeå till metaforbrottare och arrangerade dessutom shower i varje stad. Under det andra året arrangeras en arrangörsworkshop där intresserade från de olika städerna lär sig att arrangera metaforbrottning själva. Efter arrangörsworkshopen stödjer projektet de nyutbildade producenterna när de arrangerar shower. På showerna uppträder ungdomar från projektets första år och nya intresserade utbildas som får möjlighet att uppträda på showerna. Målet är att starta upp varaktiga metaforbrottningsscener runt om i Sverige som lever vidare även efter projektets slut. Under projektets andra år ska 7 ungdomar utbildas till metaforbrottningsproducenter och 7 mentorer utbildas som stöd till producenterna. Producenterna arrangerar i par och ska ordna två shower i sina respektive städer. Under året kommer projektet arrangera 14 shower. Projektet ska få minst en artikel i lokalpress per stad, få exponering i bloggar aktuella för målgruppen, nå en publik under 26 år samt ett publiktal på 70 personer per gala. Projektet ska dessutom producera minst fem filmklipp som marknadsför metaforbrottning.

Projektet ska etablera en stadig grund av metaforbrottningsutövare och intresserade i alla städer där projektet arbetar. Efter projektets slut ska det finnas en grupp i varje stad som jobbar för att fortsätta arrangera Metaforbrottning och lär upp nya brottare. I nuläget samarbetar projektet nära med lokala Abf-föreningar och de lokala arrangörerna ska under året lägga grunden för fortsatt samarbete efter projektets slut. De lokala arrangörerna ska också påbörja samarbeten med lokala föreningar som kan hjälpa dem att driva scenen vidare. Med hjälp av informativa filmklipp och dokumentation av showerna som äger rum under året så kan information om Metaforbrottning enkelt fortsätta spridas även efter projektets slut. Projektet ser dessutom till att de samlade erfarenheterna från projektet förmedlas till alla de lokala metaforbrottningsarrangörerna. Detta sker genom samtal samt en skriftlig sammanfattning som delas ut. De lokala arrangörerna sprider sen kunskapen till brottarna i respektive stad för att de ska ha hjälp av erfarenheterna i sitt eget arbete med att etablera metaforbrottning.

I framtagningen av projektets idé, syfte och mål har projektledningen samarbetat med en grupp på 10 metaforbrottare mellan 18-25 år. Under projektets gång finns målgruppen starkt representerad bland de som deltar på workshops, de som uppträder på metaforbrottningsshower och de som arrangerar. Publikarbetet riktar sig till en publik mellan 18-25. Det är ungdomar i målgruppen som skapar metaforbrottning i sina städer och därigenom driver projektet vidare.

Förutom Arvsfonden har projektet även Abf som finansiär och löpande samarbetspartner. Projektet samarbetar dessutom med en rad lokala föreningar och organisationer. Där ibland: Reginateatern, Kulturhuset Lava, Fängelsets kulturhus, KulturUngdom, Skuggteatern, Umeå Poetry Slam, Fritidsgården Brunnen, Ord På Scen, Stpln samt Moriska Paviljongen.

Projektets tidstatus

100%

Projektet startade i februari 2013 och avslutades i februari 2016.

Projektets tidstatus

100%

Projektet startade i februari 2013 och avslutades i februari 2016.

Kontakt

Ort
Malmö