Projektstöd oktober 2025
Vid årets femte sammanträde den 22 oktober beslutade Arvsfondsdelegationen om att dela ut 217 623 900 kronor till 50 projekt över hela Sverige.
På den här sidan kan du se vilka nya projekt som beviljades stödformen projektstöd. Klicka på länkarna nedan om du vill se projekten som beviljades lokalstöd eller effektstöd.
Lokalstöd - nya projekt oktober 2025
Effektstöd - nya projekt oktober 2025
Nya projekt
Dessa projekt får projektstöd för att utveckla en metod eller verksamhet. De sorteras i bokstavsordning efter orten där sökande organisation finns.
Falköping: "Paravolley Sverige "
Svenska Volleybollförbundet får stöd med 4 348 300 kronor för "Paravolley Sverige ".
Syftet med projektet är att skapa bättre förutsättningar för personer med funktionsnedsättning att delta i föreningsidrott, för en meningsfull fritid, gemenskap och förbättrad hälsa. I projektet ska förbundet inspirera och underlätta för volleybollföreningar att erbjuda paraverksamhet både för personer med intellektuell funktionsnedsättning och personer med rörelsehinder. I projektet ska de undersöka behov och utmaningar i volleybollföreningarna inför att erbjuda verksamhet för målgruppen. Tillsammans med fyra pilotföreningar ska de starta verksamhet för målgrupperna, samt utveckla en utbildning inom ledarskap för parasport. Resultatet blir en metod och handbok som ger stöd åt föreningar i att starta och driva paraverksamhet för målgruppen. Metoden ska bli en integrerad del av Svenska Volleybollförbundets ordinarie verksamhet och kunna appliceras i lokala volleybollföreningar.
Finspång: "Förebildsklivet - från spelare till ledare"
Locker Room Talk får stöd med 8 101 000 kronor för "Förebildsklivet - från spelare till ledare".
Locker Room Talk vill utveckla ett brottsförebyggande utbildningsprogram riktat till killar 15–19 år inom idrottsrörelsen. Målet är att killarna får verktyg att reflektera över ansvar, normer och grupptryck samt att de får ta en aktiv roll som mentorer för yngre killar 10–14 år. Utbildningsprogrammet ska baseras på peer-to-peer och scenariohantering. Parallellt ska det utvecklas en självhjälpsbok för de yngre killarna killar 10–14 år med berättelser från professionella idrottare, reflektionsövningar och konkreta verktyg. Efter projektets slut lever modellen vidare genom utbildade förebilder, digital spridning, partnersamarbeten och implementering i förenings- och skolmiljöer.
Glumslöv: "Tryggare Tillsammans -för ungdomars Empowerment och Säkerhet"
Henka Dojo Jujitsu får stöd med 2 614 000 kronor för "Tryggare Tillsammans -för ungdomars Empowerment och Säkerhet".
Projektet syftar till att öka tryggheten och stärka självkännedom hos unga, samt att minska våld, mobbing och utanförskap. Målgruppen är unga i åldern 11–16 år. Målet är att, tillsammans med fyra skolor i Landskrona, utveckla en modell som stärker skolornas trygghetsarbete samt elevernas kunskap och färdigheter för att undvika, förhindra och minska våld. Arbetet sker både inom grundskola och anpassad grundskola. Elever kommer både under och efter skoltid vara med och utveckla både praktiska och teoretiska övningar som stärker självkännedom, problemlösningsförmåga, ansvarstagande och självförsvar. Tillsammans ska de utveckla skolans trygghetsarbete med trygghetsråd, nya verktyg och rutiner. I projektet ingår även kunskapshöjande insatser om hederskultur. Utifrån arbetet ska en metodhandbok och ett coachningsprogram tas fram. Efter projektet ska nya arbetssätt som utvecklats implementeras i den ordinarie verksamheten. Elever kommer att bilda trygghetsråd, samt rutiner för hur de ska sprida vidare kunskap till fler elever. Efter projektslut kommer föreningen att fortsätta driva verksamheten utifrån modellen och fortsätta att stötta skolorna i deras trygghetsarbete.
Göteborg: "Hålla hus, för ett hållbart liv tillsammans"
Studieförbundet Bilda Sydväst får stöd med 6 044 300 kronor för "Hålla hus, för ett hållbart liv tillsammans".
Projektet ska utveckla metoder och mötesplatser för seniorer med inriktning på social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet. Målet är att förbättra hälsa, välbefinnande och gemenskap. Tillsammans med målgruppen utvecklas meningsfulla aktiviteter. Det kan vara sociala aktiviteter som motverkar ensamhet, lärande inom klädreparationer och privatekonomi eller platser för gemensam odling. Deltagarna rekryteras från olika kyrkor och samfund med målet att mötas över gränser.
Efter projektet finns det metodmaterial och studiehandledning som kan användas av alla som vill driva mötesplatser och studiecirklar för målgruppen. Samarbetsorganisationerna driver vidare aktiviteterna i samverkan med Bilda.
Göteborg: "Triathlon genom hela livet"
Svenska Triathlonförbundet får stöd med 6 027 500 kronor för "Triathlon genom hela livet".
Förbundet vill, tillsammans med målgruppen, utveckla och pröva nya varianter av triathlonträning, inklusive koncepten "Ett triathlon i veckan" och "Tri in a box", för att göra triathlon mer tillgängligt för äldre deltagare. Syfte och mål är att förbättra den fysiska och mentala hälsan samt öka det sociala engagemanget bland äldre genom att erbjuda en flexibel och anpassad träningsform. Förutom att utveckla nya träningsprogram så vill förbundet utbilda fler ledare, genomföra testevenemang och olika lokala pilotprojekt. Efter projektets slut kommer träningsgrupperna att implementeras inom lokala föreningar, med utbildningar för nya ledare och marknadsföring av triathlonstafett för att tillgängliggöra triathlon för fler över hela landet.
Göteborg: "Rörelserika barn - från ord till handling genom tvärsektoriellt samarbete"
RF-SISU Västra Götaland får stöd med 6 936 300 kronor för "Rörelserika barn - från ord till handling genom tvärsektoriellt samarbete".
Projektet syftar till att öka barns rörelse och stärka barnens fysiska, psykiska och sociala hälsa. Målet är att vidareutveckla och testa en tvärsektoriell modell som förbättrar rörelseförståelsen och ökar rörelsen hos barn 1–6 år i Västra Götalandsregionen. För att nå målet utvecklas en modell som testats i Mölndal och Lidköping där barn, vårdnadshavare, förskolor, idrottsföreningar, samhällsplanering och barnhälsovård samverkar genom nya arbetssätt, med rörelseförståelse som förhållningssätt. Inom projektet ska man dels inrätta lokala rörelseråd i fem ytterligare kommuner, där alla aktörer i projektet är representerade, dels utveckla rörelsedialog som verktyg för barns delaktighet. Inom projektet ska man ta fram ett utbildningspaket, digitala verktyg som inkluderar AI stöd och processtöd till förskolor. Dessutom ska man utveckla samarbetsformer mellan förskolor, lokala idrottsföreningar och Fritidsbanken samt etablera regionala nätverk för idé- och erfarenhetsutbyte. Efter projektet drivs rörelseråden och utbildningarna vidare inom kommunens verksamhet och RF-SISU och Västra Götalands Parasportsförbund säkerställer att samarbeten mellan förskolor och idrottsföreningar kvarstår. Förvaltningen av genomförandestödet och nätverken ansvarar samarbetsorganisationerna gemensamt för.
Linköping: "Ung delaktighet genom Community Corner"
Östergötlands Stadsmission får stöd med 5 218 400 kronor för "Ung delaktighet genom Community Corner".
Projektet riktar sig främst till ungdomar i åldern 12-25 år som bor i socioekonomiskt utsatta områden i Norrköping. Projektet syftar till att öka ungdomars engagemang och framtidstro genom att skapa en mötesplats för reellt medborgarinflytande. Målet är att utveckla en intressentstyrd organisering i Community Corner i Navestad i Norrköping med fokus på ungdomars delaktighet. I projektet ska ungdomar erbjudas anställning och möjlighet att engagera sig för att skapa en ny ungdomsförening för att leda aktiviteterna i Community Corner. I verksamheten ska ungdomar starta och driva samverkansprojekt med olika samhällsaktörer, med syftet skapa samhällsförändring för sitt bostadsområde utifrån ungas prioriteringar. Efter projektet är målsättningen att den ungdomsstyrda verksamheten ska leva vidare i Community Corner, genom de olika lokala projekt och samarbeten som ungdomarna vill genomföra.
Community Corner är en mötesplats som startades våren 2025 och drivs i samarbete av en grupp civilsamhällesorganisationer och Norrköpings kommun. Arvsfondsprojektet syftar till att utveckla ungdomsorganiseringen och styrningen av mötesplatsen.
Malmö: "Från Generation till Generation: Svarta Äldres Röster i Kulturella Landskap"
Black Archives Sweden får stöd med 7 370 900 kronor för "Från Generation till Generation: Svarta Äldres Röster i Kulturella Landskap".
Projektets syfte är att synliggöra de svarta äldres kulturarv och skapa förutsättningar för målgruppen att föra över kunskapen till yngre generationer. Utifrån olika tematiska inriktningar ska Black Archives Sweden tillsammans med målgruppen etablera ett referensbibliotek och samla in berättelser från afrosvenskar och svarta personer i Sverige.
Biblioteket blir utgångspunkten för programverksamhet, studiecirklar, generationsöverskridande möten och konstnärliga produktioner.
Metoder för dokumentation och kunskapsöverföring tas fram tillsammans med målgruppen och sammanställs i en handbok och en verktygslåda vid arbete med interkulturella och generationsöverskridande möten.
Efter projektets slut ska ett nätverk av svarta äldre vara etablerat och referensbiblioteket ska leva vidare som en fysisk och digital resurs, sökbart i Stadsbiblioteket i Malmös databas och Black Archives Swedens arkiv.
Norsborg: "Min röst räknas"
Stiftelsen Fanzingo får stöd med 8 197 200 kronor för "Min röst räknas".
Projektets syfte är att öka delaktigheten och det demokratiska engagemanget hos unga i områden med lågt valdeltagande. Tillsammans med skolelever vid sex gymnasier i Stockholmsområdet ska en metod för skolan tas fram och testas. Metoden består av en digital plattform där unga ska kunna bilda partier kring frågor som engagerar dem, skapa kampanjmaterial och debattera med varandra. Frågor som röstas fram som de viktigaste ska sedan besvaras av beslutsfattare och kommunpolitiker som besöker skolorna och behandlas som medborgarförslag i kommunfullmäktige.
Den digitala plattformen ska testas av målgruppen och sedan implementeras i gymnasieskolorna. En lärarhandledning och lektionsmaterial ska tas fram för att integrera metoden i skolans ämnesplaner och nätverksträffar ska hållas för kunskapsutbyte mellan skolorna. En AI-assistent ska integreras i den digitala plattformen för att underlätta användandet av metoden och för att göra skolorna mer självgående i att använda metoden.
Målsättningen är att den digitala plattformen ska bli en metod för skolornas arbete med elevdemokrati och den medborgardialog som kommunerna och regionerna driver. Efter projektet ska den digitala plattformen fortsätta användas av de deltagande gymnasieskolorna och spridas till fler kommuner.
Stockholm: "Autism? Välkommen! "
Autism Sverige får stöd med 9 822 100 kronor för "Autism? Välkommen! ".
Syftet med projektet är att erbjuda personer som nyligen har fått en autismdiagnos välkomnande information om autism som hjälper dem att navigera mot att leva ett bra liv som autistisk. Målet är att ta fram information med en avstigmatiserande och stärkande tonalitet och med fokus på strategier och kunskap för en fungerande vardag där både det svåra och det positiva ges utrymme. Man ska uppnå målet genom att skapa en digital plattform där information i form av filmer, poddar och texter anpassade efter olika åldersgrupper samlas och tillgängliggörs. Vidare ska man utveckla en AI-chattbot som ska kunna svara på frågor om autism, närliggande diagnoser och funktionsnedsättningar och exempelvis om exempel skola, arbete, fritid, relationer, habilitering, psykiatri, körkort samt värnplikt. Efter projektet kommer driftkostnaderna för den digitala plattformen och eventuella uppdateringar av AI-chattboten att hanteras inom ramarna för organisationens ordinarie verksamhet. Vidare kommer projektets material att spridas via bland annat direktutskick, nyhetsbrev, Tidningen Autism, Podden Autism, sociala medier och konferenser.
STRÖMSHOLM: "VÄNtilera"
Svenska Ridsportförbundet får stöd med 6 800 000 kronor för "VÄNtilera".
Svenska Ridsportförbundet vill, i samverkan med olika stödorganisationer, stärka tryggheten för barn och unga inom ridsporten, med särskilt fokus på vänner till dem som utsatts för sexuella övergrepp. Målet är att ge dessa vänner kunskap och verktyg för att hantera situationen, samtidigt som deras egna rättigheter stärks genom stöd från vuxna. Under projektet ska det genomföras workshops, ambassadörskap, utvecklas material och verktyg som ger ökad kunskap och verktyg för hur man hanterar sexuella övergrepp. De metoder och verktyg som tas fram i projektet kommer att implementeras inom ridsporten och spridas till flera.
Södertälje : "Läsambassaden"
Läsfrämjarinstitutet får stöd med 8 585 200 kronor för "Läsambassaden".
Läsambassaden är ett läsfrämjande projekt som vänder sig till barn, ungdomar och äldre i socioekonomiskt utsatta områden. Syftet med projektet är att ge fler barn tillgång till litteratur och berättande, stärka ungas roll som ambassadörer och läsande förebilder samt bryta äldres isolering genom att samla in och förmedla deras livsberättelser.
Läsfrämjarinstitutet använder idag en metod för att skapa läsvana och väcka läslusten hos barn och unga som innefattar högläsning, improvisationsteater och medskapande. I projektet vill föreningen anpassa och vidareutveckla metoden för skolans värld och integrera metoden i förskolor, fritidshem och grundskolor. Tillsammans med elever och pedagoger ska metoden testas i tre pilotverksamheter och sedan lanseras som ett utbildningspaket, med medföljande handledning, för fler skolor och verksamheter.
I projektet ska även äldres livsberättelser tas tillvara. Tillsammans med målgruppen ska berättelser samlas in och genom konstnärliga workshop sammanställas i både bok- och scenform. För att förmedla berättelserna till en yngre generation rekryteras ungdomar som läsambassadörer. De kommer att vara delaktiga i att skapa generationsöverskridande möten och vara en förebild för barn och unga.
Den anpassade metoden för skolan sammanställs och publiceras i en metodhandbok som med stöd från Skolverket ska spridas till andra verksamheter. För medverkande pilotverksamheter implementeras metoden i deras läsfrämjande arbete och knyts till läroplanen. Även äldres livsberättelser sammanställs i bokform och de framtagna scenföreställningarna görs tillgängliga för att uppföras på bibliotek, skolor och kulturhus. Som läsambassadörer tar ungdomarna med sig erfarenheter från projektet och ett stärkt ledarskap. För att upprätthålla kontakten och stötta ungdomarna ska Läsfrämjarinstitutet efter projektet arrangera nätverksmöten och andra aktiviteter för dem.
Växjö: "Kunskapsportal för nya i Sverige med funktionsnedsättning"
Funkibator ideell förening får stöd med 4 785 100 kronor för "Kunskapsportal för nya i Sverige med funktionsnedsättning".
I projektet ska en kunskapsportal för migranter med funktionsnedsättning utvecklas. Portalen ska bestå av en kunskapsbank samt individuell rådgivning med fokus på hjälp till självhjälp när det gäller alla aspekter av livet som migrant med funktionsnedsättning i Sverige. Även personal inom myndigheter och offentlig sektor som arbetar med flyktingmottagande och integration ska kunna ta del av utbildningar och material. Syftet är att underlätta livet och integrationen för migranter med funktionsnedsättning, genom praktiskt, socialt och känslomässigt stöd. Personer med erfarenhet av att komma till Sverige som flykting med funktionsnedsättning kommer delta i en referensgrupp samt ha möjlighet att engagera sig eller genomföra praktik i projektet. Samarbete kommer att ske med länsstyrelser och andra målgruppsorganisationer. Efter projektets slut ska stödcentret och rådgivningen drivas vidare av Funkibator och deras volontärer.