Signera rapporter och rekvisitioner
När ni har ett pågående arvsfondsprojekt kommer ni behöva signera rekvisitioner och olika rapporter. Här berättar vi vilka signaturer vi kan godkänna.
Tre möjliga sätt att signera
Vissa av våra mallar har plats för signaturer. Då ska er organisations behöriga företrädare, och ibland också er utsedda revisor, underteckna dokumenten. Ni kan göra signeringen på ett av följande tre sätt:
- Signera med penna på papper och posta dokumentet till oss.
- Signera med penna på papper, och använda en skanner för att göra dokumentet digitalt. Mejla sedan dokumentet till oss. I mallen ser du vilken e-postadress du ska skicka till.
- Signera med ett digitalt verktyg för signering och mejla dokumentet till oss. Läs mer under rubriken ”Verktyg för digital signering måste erbjuda identifiering” nedan.
Alla signaturer ska göras på samma sätt
Om fler än en person ska skriva under ett dokument, måste underskrifterna göras på samma sätt. Samtliga personer måste antingen skriva under elektroniskt eller med penna på papper. Vi godkänner alltså inte att fysiska och digitala underskrifter blandas på samma dokument.
Verktyg för digital signering måste erbjuda identifiering
Vi tillhandahåller inget verktyg för digital signering. Om ni använder ett eget verktyg måste signaturen vara kopplad till någon form av intyg eller certifikat som visar att en identifiering av personen har gjorts, till exempel genom bank-id.
Signaturer som inte kan godkännas
Följande underskrifter kan vi inte godkänna:
- Underskrift som gjorts i till exempel Word eller Excel.
- Underskrift som gjorts i Paint eller annat ritprogram.
- Inklistrade signaturer som tagits från ett annat dokument.