Kommunicera ert projekt

En viktig del i arbetet med ert projekt handlar om kommunikation och att berätta för omvärlden om det ni gör i projektet.

Här ger vi tips och råd för hur ni – tillsammans med oss och genom egna kanaler – bryter igenom informationsbruset.

Välj er stödform för att läsa vidare.

Vilken typ av projekt driver ni? Välj er stödform nedan.

Välj Projektstöd eller Lokalstöd ovan för att visa mer information.
Information för vald stödform följer här nedanför.

Projektsida på Arvsfondens webbplats

Alla projekt som får pengar från Arvsfonden har en egen projektsida här på webbplatsen.

  • Besök er projektsida och läs igenom texterna.
  • Vill ni göra någon ändring? Kontakta er handläggare och stäm av ändringen.
  • Skicka ett mejl med önskade ändringar till tips@arvsfonden.se. Sätt gärna er handläggare på kopia i mejlet.

Byta projektnamn

Vill ni byta namn på ert projekt?

  • Stäm av namnbytet med er handläggare.
  • Skicka information om namnbytet till tips@arvsfonden.se, så uppdaterar vi er projektsida.

Fem tips: Ert projekt i Arvsfondens kanaler

1. Länka era kanaler till projektsidan

Har ni egna kanaler, till exempel sociala medier eller en webbplats, där ni berättar om ert projekt?

  • Skicka information om era länkar till tips@arvsfonden.se, så lägger vi till dem på er projektsida.

2. Ta hjälp av Arvsfondens kanaler

Hör av er till oss om ni har någon nyhet kring ert projekt. Det kan vara en aktivitet, händelse eller resultat från projektet. Vi hjälper gärna till att sprida nyheten i våra kanaler, så att fler får veta om er verksamhet.

3. Följ Arvsfonden i sociala medier

Vi finns på:

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube.

Där berättar vi om vad som är på gång och om olika arvsfondsprojekt. Om ni tror att något inlägg kan vara intressant för er målgrupp, dela gärna i era kanaler.

4.Tagga Arvsfonden i era sociala medier

Om ert projekt har egna konton på sociala medier, tagga Arvsfonden när ni gör inlägg. Det är bra både för ert projekt och för oss. Genom att tagga oss (@) når ni ut bredare. När det passar delar vi era poster via våra kanaler.

5. Kontakt med press och media

Det är bra att hålla god kontakt med redaktioner och journalister som bevakar ert ämnesområde. Det underlättar arbetet med att sprida kunskap om ert projekt. Var positiva och respektera mediernas granskande roll.

Om media uppmärksammar något negativt i ert projekt eller i er organisation som påverkar projektet, kontakta er handläggare och berätta om det. Om en journalist hör av sig med frågor kan ni be om att få lite tid innan ni återkommer med svar. Ni kan behöva tid för att sammanställa och strukturera era svar.

Att ta fram presentationsmaterial

Ta fram någon form av presentationsmaterial som berättar om ert projekt, det kan vara en:

  • app
  • webbplats
  • tidning
  • kampanj på sociala medier.

Vi kräver inte att ni tar fram ett material, men det är ett bra sätt att förtydliga och kommunicera de metoder ni arbetat fram i ert projekt.

Offerter och förhandling

Titta på er ansökan och budget:

  • Vilka kostnader har ni räknat med?
  • Vilka offerter har ni tagit in?

Kanske är era tidigare idéer fortfarande aktuella. Men saker och ting kan också ha förändrats. Om ni ändrar era planer, kontakta er handläggare. Prata med hen om hur ni bäst går vidare utifrån den befintliga budgeten.

Prova gärna att förhandla med era leverantörer. Berätta vad ni har för budget och vad ni behöver hjälp med. Fråga vad ni kan få utifrån er budget.

Involvera målgruppen

När ni tar fram ett material:

  • Involvera er målgrupp i processen.
  • Tänk på vilken typ av material som passar bäst för er målgrupp.
  • Samla en referensgrupp. Utifrån gruppens synpunkter kan ni värdera och kanske omvärdera era idéer för hur ni ska utforma materialet.
  • Ta gärna hjälp av er handläggare.

Tillgänglighet

Om ni skapar en webbplats för projektet eller gör ett pdf-dokument, tänk på att göra materialet tillgängligt. Ni kan läsa mer om detta på Myndigheten för delaktighets webbplats.

Läs om tillgänglighet på Myndigheten för delaktighets webbplats

Projektsida på Arvsfondens webbplats

Alla projekt som får pengar från Arvsfonden har en egen projektsida här på webbplatsen.

  • Besök er projektsida och läs igenom texterna.
  • Vill ni göra någon ändring? Kontakta er handläggare och stäm av ändringen.
  • Skicka ett mejl med önskade ändringar till tips@arvsfonden.se.

Fem tips: Ert projekt i Arvsfondens kanaler

1. Länka era kanaler till projektsidan

Har ni egna kanaler, till exempel sociala medier eller en webbplats, där ni berättar om er byggnation?

  • Skicka information om era länkar till tips@arvsfonden.se, så lägger vi till dem på er projektsida.

2. Ta hjälp av Arvsfondens kanaler

Hör av er till oss om ni har någon nyhet kring ert projekt. Det kan vara en aktivitet, händelse eller resultat från projektet. Vi hjälper gärna till att sprida nyheten i våra kanaler, så att fler får veta om er byggnation och verksamhet.

3. Följ Arvsfonden i sociala medier

Vi finns på:

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube.

Där berättar vi om vad som är på gång och om olika arvsfondsprojekt. Om ni tror att något inlägg kan vara intressant för er målgrupp, dela gärna i era kanaler.

4.Tagga Arvsfonden i era sociala medier

Om ert projekt har egna konton på sociala medier, tagga Arvsfonden när ni gör inlägg. Det är bra både för ert projekt och för oss. Genom att tagga oss (@) når ni ut bredare. När det passar delar vi era poster via våra kanaler.

5. Kontakt med press och media

Det är bra att hålla god kontakt med redaktioner och journalister. Det underlättar arbetet med att sprida kunskap om ert projekt. Var positiva och respektera mediernas granskande roll.

Om media uppmärksammar något negativt i ert projekt eller i er organisation som påverkar projektet, kontakta er handläggare och berätta om det. Om en journalist hör av sig med frågor kan ni be om att få lite tid innan ni återkommer med svar. Ni kan behöva tid för att sammanställa och strukturera era svar.