Narva Boxningsklubb tilldelas pris av Arvsfonden

24 november 2020

2020 års Guldkorn i kategorin Personer med funktionsnedsättning tilldelas Narva Boxningsklubb för projektet PD-boxningträning som symptomlindring av Parkinsons sjukdom. Priset är på 50 000 kronor och delades ut idag.

– Det är idag en glädjedag hos Narva BK genom denna fina utmärkelse. Vi ser den även som en knuff framåt mot ett större mål. Att inspirera vår idrottsrörelse till insikten att man även har potential för en vårdkompletterande uppgift, säger Hans Lindahl, ordförande Narva Boxningsklubb.

Projektets mål har varit att utveckla, sprida och etablera anpassad boxningsträning som symptomlindring för personer med Parkinsons sjukdom. Verksamheten har visat på goda resultat med ett medvetet och intensivt arbete där målgruppens behov stått i centrum. Genom träningen har deltagarna slagits mot sjukdomen med allsidig intensivträning och uthållighet. Idag erbjuder 17 boxningsklubbar, från Boden till Malmö, varje vecka boxningsträning i samarbete med lokala Parkinsonföreningar.

– Narva Boxningsklubbs projekt är ett bra exempel på hur man har lyckats inkludera och engagera barn, unga och personer med funktionsnedsättning. Runt om i Sverige finns det många goda idéer för att lyfta samhällsfrågor och utveckla nya verksamheter, men oftast saknas pengar. Därför finns Arvsfonden, säger Håkan Ceder, ordförande Arvsfondsdelegationen.

Arvsfonden delar varje år ut priset Guldkorn till utvalda projekt som har fortsatt att bedriva verksamhet efter det att Arvsfondens finansiering har upphört. Syftet är att uppmärksamma hur nyskapande verksamheter inom föreningsvärlden bidrar till att utveckla och förbättra vårt samhälle. Utmärkelsen delas ut i kategorierna Barn, Ungdom, Personer med funktionsnedsättning och Lokalstöd.

Om Arvsfonden

Arv som utvecklar Sverige - Allmänna arvsfonden är hela Sveriges arvsfond som gör så att bra idéer kan förvandlas till en bättre verklighet för barn, ungdomar och personer med funktionsnedsättning. Varje år får hundratals projekt över hela landet stöd ur fonden. Friends har fått det. Färdtjänst och Cirkus Cirkör. År 2019 fördelades 749 miljoner kronor. Över 10 000 projekt har fått pengar ur fonden sedan 1970.