Fair Action får stöd för projektet Use your influence – Från köphets till sluten krets
Fair Action ska tillsammans med Sveriges Ungdomsråd, kommuner, forskare, experter och ideella organisationer stötta ungas engagemang kring cirkulär ekonomi, företagsansvar, greenwashing, slow fashion och ungas inkludering i syfte att öka målgruppens framtidstro och välmående. Projektet får stöd med drygt 4,6 miljoner kronor från Arvsfonden.
Studier visar att en framgångsrik strategi för att få unga att må bättre är att ge dem konkreta tips på hur de själva kan agera. Målet är att få fler engagerade och välmående unga som känner att de kan påverka, både lokalt och globalt.
– Vi på Fair Action är otroligt glada och stolta över att Allmänna arvsfonden ger oss möjligheten att driva det här projektet tillsammans med våra samarbetspartners. Unga sitter på ett oerhört engagemang och många lösningar på framtidens stora frågor, säger Emma Grönlund, projektledare Fair Action.
Projektet har två målgrupper; unga deltagare mellan 12–17 år och unga influencers mellan 18–25 år. Tillsammans med dem utvecklar projektet en workshopsserie med aktiviteter utifrån målgruppens olika intressen. Exempel på aktiviteter kan vara att unga granskar sin egen fritidsgårds hållbarhetsarbete eller att influencers lär sig om hur de påverkar sina unga följare utifrån budskap och samarbeten.
Fair Action är en ideell förening som arbetar för att få företag att ta ansvar för sin påverkan på människor och miljö. De granskar hur varor och tjänster är producerade och sätter press på företag att förbättra arbetsvillkor och betala levnadslöner.
Slottsbacken 6
111 33 Stockholm