Dataspelsutveckling för alla
Personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) är ofta duktiga spelutvecklare men kan uppleva att det är svårt att ta till sig traditionell utbildning.
Tack vare arvfondsprojektet Indie Game Studio finns nu en kurs anpassad för de som har kunskap i spelutveckling sedan tidigare och som vill lära sig starta och driva indiespelföretag.
Ädelfors folkhögskola har sedan 2009 erbjudit kurser i dataspelsutveckling. Idén till Indie Game Studio föddes av tidigare deltagare som studerat dataspelsutveckling på skolan. De hade en önskan om att läsa vidare och kanske starta eget men de visste inte hur.
Ädelfors Folkhögskola sökte pengar för att starta Indie Game Studio som ett arvsfondsprojekt och blev beviljade stöd 2017.
‒ Med Indie Game Studio har vi har skapat en plats där deltagarna kan fortsätta skapa spel och utvecklas som spelutvecklare samtidigt som de får kunskap i företagande, säger projektledaren Jessica Lycker.
Balans i livet
Kursen är två terminer lång och anpassad till personer med NPF som har kunskap i dataspelsutveckling och drömmer om att starta något eget. Även om fokus är dataspelsutveckling så arbetar man också med att stärka deltagarnas självkänsla och självförtroende.
‒Vi tycker att det är viktigt att ge deltagarna redskap för ett liv i balans. Att driva företag är krävande och det är framförallt viktigt att ha balans mellan jobb och fritid när man jobbar med sitt stora intresse och passion. Det finns en kultur inom spelbranschen att det krävs att man jobbar hårt. Vi talar mycket om vikten med balans i livet och välmående för att orka driva eget företag och vara spelskapare, säger Jessica Lycker.
Skarpa projekt
Indie Game Studio är tänkt som en inkubator för företag med fokus på spelutveckling och deltagarna får kunskap i ekonomi, marknadsföring, affärsplan, lagar och förordningar. Alla börjar med ett skarpt projekt vid kursuppstart. I år har deltagarna skapat ett spel till ett turistmål som heter Kleva Gruva.
‒ Vi anpassar kursen efter varje individ, alla behöver inte jobba på samma sätt. Idag finns det de som jobbar individuellt och andra som jobbar i grupp. De kan välja att jobba på olika plattformar och de kan även välja hur lång projekttid de behöver till ett spel. Vi har även enskilda samtal och coachning, som har varit väldigt uppskattat och utvecklande, berättar Jessica Lycker.
Indie Game Studio är ett treårigt projekt som nu är inne på andra året. Förhoppningen är att kursen ska ingå i folkhögskolans utbud efter projekttiden. Jessica Lycker har stor förhoppning om att kursen kommer växa och bli något som många känner till i framtiden.
Vad händer nu?
‒ En utmaning är att få målgruppen att hitta till oss. Så vi arbetar med marknadsföring och besöker mässor och liknande. Även om vi blir rekommenderade av de som gått kursen tidigare så kommer det nog ta tid innan vi har en full klass. Vi jobbar också för att få tjejer att söka.
Har du något särskilt fint minne från projektet?
‒ Jag har många fantastiska minnen sedan Indie Game Studio drog igång. Men ett starkt minne var när två tidigare deltagare stod inför hela skolan på avslutningsdagen och berättade om sitt år på Indie Game Studio. Det var oerhört stort att höra om hur mycket det hade berikat dem. Sedan var det riktigt stort när en deltagare släppte sitt spel på Steam i förra veckan. Det var en milstolpe framförallt för honom men även för kursen.
Arvsfonden finansierar projekt som stärker digital spelkultur
Arvsfonden har beviljat stöd till flera projekt som syftar till att stärka den digitala spelkulturen. Med fler föreningar som ägnar sig åt digital spelkultur ökar tillgängligheten till en aktivitet där alla kan delta på lika villkor oavsett ålder, kön eller funktionsförmåga.
Har din förening en nyskapande idé om att stärka den digitala spelkulturen för barn, unga och/eller personer med funktionsnedsättning? Då kan Arvsfonden vara en möjlig finansiär.