Projekt som stärker gamers
Framtidens E-sport är ett arvsfondsprojekt som erbjuder träningsläger i e-sport för tjejer och icke-binära. Syftet är att ge deltagarna möjlighet att hitta och bilda lag och skapa forum där deltagarna kan peppa varandra.
‒ Med det här projektet vill vi ta ett större grepp om vad som händer i onlinespelen och i e-sportcommunityn. Vi vill också skapa nätverk för spelande tjejer samt informera föräldrar, lärare och fritidspersonal om gaming. I slutet av projektet kommer vi också ge ut en rapport för att öka jämlikheten inom e-sporten, säger Liza Lind som är projektledare för Framtidens E-sport.
På lägren brukar det delta omkring 40 personer i åldrarna 13 till 26 år. En del är nybörjare och andra har spelat länge.
‒ Många blir förvånade för de har själva haft fördomar mot spelande tjejer. På lägret blir de glatt överraskade över att det finns tjejer som spelar och att de delar deras intresse, säger Liza Lind.
Liza Lind berättar att alla som är med på lägret har upplevt sexism när de spelat på nätet men att de tror att de är ensamma om detta.
‒ När de får höra om andras erfarenheter blir det en väldigt stark upplevelse, säger Liza.
Hittills har man ordnat tre läger och det är tre kvar. Här lär sig deltagarna hur de som lag blir starka spelmässigt och under andra halvan hålls det workshops. Här skapas också viktiga nätverk för de tjejer som spelar.
Viktiga nätverk skapas
Liza Lind tycker att något av det mest givande med projektet är att få höra om de insikter som deltagarna på lägren får. Och att se dem delta i ett sammanhang där de äntligen känner sig hemma och trygga. Hon berättar att på lägren får de möjligheten att bara vara gamer och slipper bli definierad som ”tjejen”.
‒ I andra sammanhang där de är vana att spela kan många känna att de måste bevisa att de är bra spelare. Till exempel kan de i mixade lag få höra att om de vinner har laget gjort det trots att det är en tjej med, och om laget förlorar är det på grund av att man hade en tjej med, säger Liza.
Utöver läger erbjuder Framtidens E-sport workshops för skolor.
‒ Det finns en stor kunskapsbrist hos vuxna och lärare om e-sport och gaming. Därför är det viktigt att prata om de tankar som många vuxna har och att bemöta dem, säger Liza.
Det finns även ett större syfte med projektet och det är att belysa hur många upplever att det är att vara spelande tjej. Det gör man genom att intervjua alla deltagare på lägren och sedan sammanställa svaren i en handbok för jämlik e-sport tillsammans med Högskolan i Skövde.
Vad tror du projektet Framtidens E-sport kommer att möjliggöra?
‒ Genom att intervjua deltagarna på lägren får vi in användbara data som kan skapa förståelse för de strukturella hinder som finns för många tjejer i spelvärlden. Vi skapar nätverk och sammanhang som kan stärka deltagarna på lägren och kanske gör att fler tjejer vågar satsa på e-sport och jobba med det. Genom de workshops och föreläsningar vi håller för vuxna kan vi få fler att sluta skambelägga gaming, säger Liza.
Liten ordlista
Gaming - att spela spel. Kan vara online eller offline, själv eller i lag.
Onlinespel - Spel som spelas över internet.
E-sport - Tävling i dataspel mot riktiga personer, alltså inte tävla mot datorn.
Gamer - en person som spelar dataspel.
E-sportcommunityn – En grupp med människor som har som intresse att spela dataspel på nätet och som tillsammans skapar en egen gemenskap, begrepp och sociala koder.
Arvsfonden finansierar projekt som stärker digital spelkultur
Arvsfonden har beviljat stöd till flera projekt som syftar till att stärka den digitala spelkulturen. Med fler föreningar som ägnar sig åt digital spelkultur ökar tillgängligheten till en aktivitet där alla kan delta på lika villkor oavsett ålder, kön eller funktionsförmåga.
Har din förening en nyskapande idé om att stärka den digitala spelkulturen för barn, unga och/eller personer med funktionsnedsättning? Då kan Arvsfonden vara en möjlig finansiär.