Tryggare e-sport
Digital social Fritid är ett arvsfondsprojekt som vill skapa tryggare miljö i e-sportsvärlden. ‒ Den här världen har stor potential att vara en öppen och tillåtande, säger projektledare Mimmi Garpebring.
Genom projektet Digital Social Fritid vill man erbjuda ungdomar mellan 12 till 19 år i Malmö en plattform för samvaro där alla kan delta på lika villkor oavsett funktionsnedsättning, bakgrund, bostadsort, ekonomiska förutsättningar eller erfarenhet. Projektet drivs av föreningen Malmö E-sport.
Hur kom ni på idén till Digital Social Fritid?
‒ I börjar var fokus på integration, att ungdomar från olika stadsdelar möttes. Allt eftersom blev projektet större, vi vävde ihop jämlikhet, bland annat genom att satsa på att ha engagerat kvinnliga tränare i e-sport, byggt aktiviteter för ungdomar i LSS-verksamheter, skapat trygga rum i e-sporten för icke-binära och ha startat en pod som heter ”Empowerpod” som riktar sig till kvinnor och icke-binära med fokus på ledarskap inom nördhobbyn.
Projektets tre delar
Projektet består av tre delar: Jämlikhet, vilket syftar till att stärka mångfalden inom e-sporten och stärka respekten för människors olikheter. De anordnar Gymnasiemästerskapet varje år där Malmös gymnasieskolor möts och naturliga möten mellan olika stadsdelar uppstår. Tredje delen fokuserar på integration. Genom att använda spelkulturen som brygga vill föreningen, tillsammans med Sverok Skåne och Spelens Hus, vidareutveckla arbetet med integrationen av nyanlända i Malmö.
Mimmi Garpebring berättar att projektet stävar efter att tillgängliggöra e-sport på flera olika sätt. Just nu förbereder man till exempel pop-up verksamheter tillsammans med olika fastighetsbolag i Malmö. Där får ungdomar som vill chansen att prova på e-sport och olika spel. Man anordnar även nördloppis och Julklappscupen i lättillgänglig e-sport. Utöver det bedriver man sin ordinarie verksamhet med skolbesök och seminarier.
Vad kommer projektet att möjliggöra tror du?
‒ E-sport kräver inte mycket och är något som alla kan göra. Det har stora förutsättningar att vara en plats där normer och bakgrund inte spelar stor roll. Genom det här projektet kan vi möjliggöra för flera barn och unga att vara en del av detta. Och vi gör det bäst genom att samarbeta med andra, till exempel bostadsbolag och skolor, berättar Mimmi Garpebring.
Hon tillägger att genom projektet har man kunnat bygga upp Malmö e-sportcenter. Och det har blivit en knutpunkt i kvarteret och en trygghet för barn och ungdomar i området, oavsett deras hemförhållanden.
Vad är din bästa upplevelse hittills inom projektet?
‒För mig är det sommarverksamheten där vi haft bra kvinnliga ledare och coacher inom e-sport. Det ger så mycket positivt och ger ringar på vattnet och fler tjejer vågar ge sig på e-sporten. När vi har arrangerat Prova-på-dagar har det varit fantastiskt att se engagemang väckas hos dem som inte kanske inte sökt sig till oss själva, och att se dem organisera sig efteråt.
Vad hoppas ni ha uppnått när projektet är slut? Vilka resultat vill ni uppnå.
‒Vi vill skapa en föreningskultur och en fysisk plats för unga som är en trygg mötesplats för alla inom e-sporten. Digital Social Fritid arbetar för att skapa en stark plattform för Malmös unga inom e-sporten där vi bygger lag och e-sport community. Att skapa förutsättningar för detta det viktigaste för att verksamheten ska kunna leva vidare, säger Mimmi Garpebring.
Projektet Digital Social Fritid
Arvsfonden finansierar projekt som stärker digital spelkultur
Arvsfonden har beviljat stöd till flera projekt som syftar till att stärka den digitala spelkulturen. Med fler föreningar som ägnar sig åt digital spelkultur ökar tillgängligheten till en aktivitet där alla kan delta på lika villkor oavsett ålder, kön eller funktionsförmåga.
Har din förening en nyskapande idé om att stärka den digitala spelkulturen för barn, unga och/eller personer med funktionsnedsättning? Då kan Arvsfonden vara en möjlig finansiär.
Vad gäller för att ansöka om pengar