Beskrivning av projektet
Barn i kulturskolan och professionella konstnärer ska inspirera varandra och genomföra kreativa projekt i en modell för ömsesidigt mentorskap och konstnärligt samarbete.
Projektet syftar till att i kulturskolorna, kulturinstitutionerna och hos konstnärerna få in fler dimensioner: ömsesidiga mentorskapet, samverkan mellan kulturinstitutionerna, konstnärerna och barnen, samt funktionsförutsättningsperspektivet. Barn i kulturskolan samt andra verksamheter som erbjuder kulturaktiviteter för barn och unga och professionella konstnärer ska inspirera varandra och genomföra kreativa projekt för ömsesidigt mentorskap och konstnärligt samarbete.
Målet är att involvera 24 barn och lika många konstnärer i fyra kommuners - Kalix, Gävle, Stockholm och Göteborg - kulturskolor och minst åtta olika kulturinstitutioner. Minst 50 procent av deltagande barn ska representera målgruppen barn med olika funktionsförutsättningar.
Efter projekttidens slut är medverkande institutioner beredda att fortsätta samarbetet med kulturskolorna och övriga verksamheter och då med en utprovad mentorsmodell som kan spridas till övriga Sverige.
Projektets tidstatus
Projektet startade i oktober 2014 och avslutades i oktober 2017.
Projektets tidstatus
Projektet startade i oktober 2014 och avslutades i oktober 2017.