Till innehållet

I dina skor - en modell för mentorskap och konstnärligt samarbete mellan barn och vuxna

Projektet drevs av: Kulturskolerådet

Beskrivning av projektet

Barn i kulturskolan och professionella konstnärer ska inspirera varandra och genomföra kreativa projekt i en modell för ömsesidigt mentorskap och konstnärligt samarbete.

Projektet syftar till att i kulturskolorna, kulturinstitutionerna och hos konstnärerna få in fler dimensioner: ömsesidiga mentorskapet, samverkan mellan kulturinstitutionerna, konstnärerna och barnen, samt funktionsförutsättningsperspektivet. Barn i kulturskolan samt andra verksamheter som erbjuder kulturaktiviteter för barn och unga och professionella konstnärer ska inspirera varandra och genomföra kreativa projekt för ömsesidigt mentorskap och konstnärligt samarbete.

Målet är att involvera 24 barn och lika många konstnärer i fyra kommuners - Kalix, Gävle, Stockholm och Göteborg - kulturskolor och minst åtta olika kulturinstitutioner. Minst 50 procent av deltagande barn ska representera målgruppen barn med olika funktionsförutsättningar.

Efter projekttidens slut är medverkande institutioner beredda att fortsätta samarbetet med kulturskolorna och övriga verksamheter och då med en utprovad mentorsmodell som kan spridas till övriga Sverige.

Projektets tidstatus

100%

Projektet startade i oktober 2014 och avslutades i oktober 2017.

Projektets tidstatus

100%

Projektet startade i oktober 2014 och avslutades i oktober 2017.

Kontakt

Ort
Stockholm, Göteborg, Kalix, Gävle

Liknande projekt

  • Demokratiodling

    Detta är ett stadsodlingsprojekt, med fokus på demokratifrågor, som ska genomföras med unga i Stockholms förorter. Arbetet börjar i Botkyrka men ska…

  • Du kan, jag kan - en vändpunkt för unga i utanförskap

    Projektet ska genom musik fostra ungdomar i utanförskap att närma sig själva och formulera sina känslor i enlighet med en musikpedagogisk tradition.…

  • B-Art

    Projektet ska ge ungdomar 13-18 år redskap för personlig utveckling, språkutveckling och livslångt lärande genom systematisk professionell…

Sidan uppdaterades 2020-06-02.