Beskrivning av projektet
Projektet ska ta fram ett digitalt läromedel för döva och hörselskadade gymnasieelever i skolämnet matematik.
Materialet kommer att innehålla teckenspråkiga genomgångar av olika kursmoment med därtill hörande övningar. En viktig del i projektet är att utveckla och etablera tecken för olika matematiska begrepp. Syftet med projektet är att ge målgruppen lika förutsättningar som hörande elever till lärande inom skolämnet matematik. Äldre personer i målgruppen, som inte längre är i gymnasieålder, ska få möjlighet att ta del av materialet via exempelvis folkbildningen.
Teckenpedagogerna ansvarar efter projektets slut för att förvalta, utveckla och fritt tillhandahålla materialet på Teckenpedagogernas webbplats. Flera av samverkansparterna kommer antingen att själva lägga ut materialet eller att länka till det från sina respektive webbplatser.
Efter projektet
Läromedlet har utvecklats i enlighet med planen och resulterat i ett omfattande material med drygt 300 genomgångar innehållandes teorigenomgångar och räkneexempel samt digitala hjälpmedel i form av sådant som vinkelberäknare, tallinje och enhetsomvandlare. Vidare har ett lexikon tagits fram med 635 filmer i vilka tecken presenteras för matematiska begrepp som används i kursen. Tecknen har även lagts in i Svenskt teckenspråkslexikon vid Stockholms universitet.
Verksamheten lever vidare genom att läromedlet hålls fritt tillgängligt på Teckenpedagogernas webbplats. Föreningen förvaltar och uppdaterar samt sprider materialet inom ramen för sin ordinarie verksamhet och i samverkan med andra. Många av föreningens medlemmar är lärare på de teckenspråkiga skolenheter som finns på olika håll i landet och genom detta lärarnätverk nås merparten av de som har behov av materialet.
Beviljat belopp
6 527 416 kronor
Projektets tidstatus
Projektet startade i oktober 2021 och avslutades i oktober 2024.
Beviljat belopp
6 527 416 kronor
Projektets tidstatus
Projektet startade i oktober 2021 och avslutades i oktober 2024.