Till innehållet

My brain 2

Beskrivning av projektet

Projektets syfte är att tillsammans med målgruppen utveckla metoder som verkar för bättre hjärnhälsa och lärande. Målgruppen är elever i grundskolans årskurser 6 till 9.

Projektets mål är att eleverna har en individuell verktygslåda med verktyg för en god hjärnhälsa och studieteknik. Hjärnhälsa inkluderar både kognitiva förmågor och psykisk hälsa samt de funktioner som stödjer dessa förmågor. Verktygen ska vara enkla att göra och varje elev ska sätta samman sin egen kombination av dessa. Projektet ska samverka med två pilotskolor och där ta fram exempel på verktyg. Det kan vara kända verktyg som andningsövningar eller sådana som eleverna kommer på utifrån den kunskap som de får genom projektet.

Elever och pedagoger bidrar med kunskap, behov och erfarenheter från skolsituationen och projektmedarbetarna bidrar med kunskap om hjärnan, tips på konkreta verktyg och kan erbjuda aktiviteter utifrån gruppens önskemål. Under projektet ska man ta fram ett digitalt metodmaterial med exempel från projektskolorna som ska spridas till andra. Materialet ska finnas tillgängligt att fritt laddas ned.

Efter projektet slut ska de samverkande skolorna fortsätta med metoden och man kommer att verka för att fler skolor använder sig av metoden.

Efter projektet

Projektet har tagit fram en metod för elever på högstadiet, som syftar till att utveckla vanor som gynnar såväl psykisk hälsa som studier. MyBrain-metoden består av ett kontinuerligt och systematiskt arbete som kan användas i klassrummet under läsåret. Med hjälp av diskussioner och övningar utvecklar elever och lärare ett gemensamt språk för hjärnhälsa och lärande.

Eftersom metoden innebär att man systematiskt lyfter teman som gynnar hjärnhälsan kan eleverna lära sig betydelsen av att ta ansvar för sitt eget lärande och sitt välmående. Metoden innebär att eleverna successivt får kunskap och tips som uppmuntrar dem att vara delaktiga i sin lärandeprocess. Metoden ger möjlighet att prova och utvärdera olika tekniker och eleverna bidrar med sina egna erfarenheter och idéer till processen. Mentorer uppmuntras att låta eleverna ge feedback och förslag på hur man kan förbättra skolans stödstrukturer för hjärnhälsa. På så sätt kan eleverna känna sig mer delaktiga i skolans beslut och bidra till att forma en miljö som främjar deras välbefinnande och lärande.

Efter projektet fortsätter Fryshuset att utbilda skolpersonal i metoden.

Beviljat belopp

3 934 031 kronor

Projektets tidstatus

100%

Projektet startade i oktober 2021 och avslutades i september 2024.

Beviljat belopp

3 934 031 kronor

Projektets tidstatus

100%

Projektet startade i oktober 2021 och avslutades i september 2024.

Kontakt

Ort
Helsingborg

Beskrivning av projektet

Projektet drevs av: Stiftelsen Fryshuset

Beviljat belopp

3 934 031 kronor

Projektets tidstatus

100%

Projektet startade i oktober 2021 och avslutades i september 2024.

Beviljat belopp

3 934 031 kronor

Projektets tidstatus

100%

Projektet startade i oktober 2021 och avslutades i september 2024.

Kontakt

Ort
Helsingborg

Liknande projekt

  • Snacka om livet (SOL) för en bättre existentiell hälsa

    Syftet med projektet är att skapa bättre förutsättningar för unga att ha en god existentiell hälsa för att på så vis bli bättre rustade att hantera…

  • The New Normal

    Projektet kommer att ta fram utbildningsmaterial som ger vårdnadshavare kunskap och verktyg för att kunna stärka och stötta barn gällande exponering…

  • Family Water Safety Program

    Svenska Livräddningssällskapet projekt syftar till att förebygga drunkningar och tillbud i vatten och med hjälp av målgruppen utveckla…

Sidan uppdaterades 2025-02-17.