Till innehållet

Ingen blåser mig

Projektet drivs av: Sveriges Konsumenter

Beskrivning av projektet

Projektet riktar sig till unga och unga vuxna i hela Sverige.

Syftet med projektet är att öka ungdomarnas möjlighet till demokrati och delaktighet och att förbättra möjligheterna för dem att vara starka, medvetna och aktiva konsumenter inom privatekonomi, konsumenträtt, digitala medier, integritet, hållbar utveckling, miljö, hälsa, livsmedel och livsstil.

Projektet ska kombinera olika metoder att engagera och möta unga på nytt sätt. Prioriterade målgrupper är unga födda i annat land än Sverige samt funktionsnedsatta = ekonomiskt utsatta enligt Folkhälsoinstitutet.

Aktiviteterna består i bland annat upptäckardagar, ungdomspaneler, debattartiklar, "carrot mobs" (motsats till bojkott), utbildning av ungdomsambassadörer, samt samarbeten mellan civilsamhället, beslutsfattare och näringslivet.

Verksamheten är planerad att fortsätta genom en webbplats med metodmaterial, spridning av Upptäckardagarna till andra kommuner, alla utbildade ambassadörer + all involverade personer under projektets tre år.

Projektets tidstatus

100%

Projektet startade i december 2011 och avslutades i december 2014.

Projektets tidstatus

100%

Projektet startade i december 2011 och avslutades i december 2014.

Kontakt

Liknande projekt

  • Röster från Baba

    Projektet vänder sig till barn och unga som kommit ensamma till Sverige, som står utanför samhällets insatser av olika anledningar och därmed…

  • SAK UNG - aktivera unga i samtidskonst

    Projektet ska öka ungas närvaro och inflytande i Sveriges konstliv och ge unga mellan 16-25 år möjligheten att driva igenom sina idéer i projektform.

  • Samtal för ett liv fritt från våld

    Projektet ska utveckla en modell, som dels ökar pojkars och unga mäns stödsökande i relation till våld, dels skapar en metod för att samtala med…

Sidan uppdaterades 2021-05-07.