Till innehållet

Ingen blåser mig

Projektet drevs av: Sveriges Konsumenter

Beskrivning av projektet

Projektet riktar sig till unga och unga vuxna i hela Sverige.

Syftet med projektet är att öka ungdomarnas möjlighet till demokrati och delaktighet och att förbättra möjligheterna för dem att vara starka, medvetna och aktiva konsumenter inom privatekonomi, konsumenträtt, digitala medier, integritet, hållbar utveckling, miljö, hälsa, livsmedel och livsstil.

Projektet ska kombinera olika metoder att engagera och möta unga på nytt sätt. Prioriterade målgrupper är unga födda i annat land än Sverige samt funktionsnedsatta = ekonomiskt utsatta enligt Folkhälsoinstitutet.

Aktiviteterna består i bland annat upptäckardagar, ungdomspaneler, debattartiklar, "carrot mobs" (motsats till bojkott), utbildning av ungdomsambassadörer, samt samarbeten mellan civilsamhället, beslutsfattare och näringslivet.

Verksamheten är planerad att fortsätta genom en webbplats med metodmaterial, spridning av Upptäckardagarna till andra kommuner, alla utbildade ambassadörer + all involverade personer under projektets tre år.

Projektets tidstatus

100%

Projektet startade i december 2011 och avslutades i december 2014.

Projektets tidstatus

100%

Projektet startade i december 2011 och avslutades i december 2014.

Kontakt

Liknande projekt

  • Uppdrag överlevnad

    Syftet med Uppdrag överlevnad, ett film - och mediaprojekt, är att göra miljö och klimatforskning mer tillgänglig och intressant för den yngre…

  • Experiment för alla

    Syftet med projektet är att stärka elevernas kritiska tänkande samt att sänka trösklarna till den akademiska världen för barn i områden med hög…

  • Stress(o)tålig

    Projektet syfte är att förebygga ohälsosam stress som drabbar specifikt unga kvinnor under 25 år i arbetslivet.

Sidan uppdaterades 2021-05-07.