Till innehållet

Ingen blåser mig

Projektet drevs av: Sveriges Konsumenter

Beskrivning av projektet

Projektet riktar sig till unga och unga vuxna i hela Sverige.

Syftet med projektet är att öka ungdomarnas möjlighet till demokrati och delaktighet och att förbättra möjligheterna för dem att vara starka, medvetna och aktiva konsumenter inom privatekonomi, konsumenträtt, digitala medier, integritet, hållbar utveckling, miljö, hälsa, livsmedel och livsstil.

Projektet ska kombinera olika metoder att engagera och möta unga på nytt sätt. Prioriterade målgrupper är unga födda i annat land än Sverige samt funktionsnedsatta = ekonomiskt utsatta enligt Folkhälsoinstitutet.

Aktiviteterna består i bland annat upptäckardagar, ungdomspaneler, debattartiklar, "carrot mobs" (motsats till bojkott), utbildning av ungdomsambassadörer, samt samarbeten mellan civilsamhället, beslutsfattare och näringslivet.

Verksamheten är planerad att fortsätta genom en webbplats med metodmaterial, spridning av Upptäckardagarna till andra kommuner, alla utbildade ambassadörer + all involverade personer under projektets tre år.

Projektets tidstatus

100%

Projektet startade i december 2011 och avslutades i december 2014.

Projektets tidstatus

100%

Projektet startade i december 2011 och avslutades i december 2014.

Kontakt

Liknande projekt

  • Come Together

    Projektet ska skapa ett koncept för körer som vill samarbeta med nyanlända unga i sin närhet. Syftet är att bygga broar mellan unga nyanlända och…

  • Sverige genom en lins

    Projektets syfte är att förenkla och förstärka integrationen i det svenska samhället för nyanlända ungdomar.

  • Rätt-ish hemma: Barnkonventionen för dig som bor i familjehem/HVB

    "Rätt-ish hemma” är ett projekt i samarbete med Stiftelsen Allmänna Barnhuset, som utvecklar en helt ny utbildning i barnets rättigheter av, med…

Sidan uppdaterades 2021-05-07.