Beskrivning av projektet
Med utgångspunkt i sidenväveriets unika miljö och samlingar ska elever och lärare från olika skolor tillsammans med museipersonal utforma olika skolprogram kopplade till skolans kursplaner och Agenda 2030.
Arbetet blandar teori och praktik och ger historiska perspektiv på aktuella hållbarhetsfrågor, arbetsvillkor, jämställdhet, mänskliga rättigheter och demokrati. Elever kommer att medverka i olika delar av museets verksamhet, bland annat som guider. Till projektet knyts museer och föreningar från olika delar av landet samt flera andra arvsfondsprojekt som arbetar med hållbarhetsfrågor.
Efter projektet blir skolprogrammen en del av museets och flera av samverkansparternas ordinarie verksamhet. Det material som tas fram kommer att vara fortsatt tillgängligt för nedladdning via webben. Programmen kommer även framöver att spridas nationellt för användning vid skolor och museer.
Efter projektet
Projektet har i nära samverkan med fem skolor producerat fyra skolprogram som införlivats och lever vidare i museets ordinarie skolverksamhet Två av programmen, ”Väv för klimatet” och ”Slit på fabrik”, innehåller vardera två workshoppar varav den ena är mer praktisk och den andra mer teoretisk. Samtliga fyra program utgår från dagsaktuella frågor och vart och ett är kopplat till minst ett av FN:s 17 globala mål för hållbar utveckling.
En skrift, ”Väva in: K. A. Almgren sidenväveri & museums pedagogiska program för skolan” har tagits fram och tryckts upp. Skriften tillhandahålles gratis och innehåller en beskrivning av arbetssättet och en manual för hur ett museum, en hembygdsförening eller skola kan göra om de vill arbeta med metoden.
Beviljat belopp
2 380 875 kronor
Projektets tidstatus
Projektet startade i oktober 2020 och avslutades i juli 2024.
Beviljat belopp
2 380 875 kronor
Projektets tidstatus
Projektet startade i oktober 2020 och avslutades i juli 2024.